Mål

Byg, bolig og anlæg

Eleven har viden om:

  1. værktøjer og materialers egenskaber og anvendelse
  2. fagsproget, der hører til produktionen inden for det relevante beskæftigelsesområde
  3. vigtigheden om brugen af personlige værnemidler
  4. ergonomi
  5. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen og ved brug af maskiner og værktøj
  6. normer og kulturer inden for fagområdet
  7. kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
  8. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
  9. arbejdsmiljørepræsentantens opgaver og kompetencer.

Eleven har færdigheder i:

  1. anvendelse og valg af materialer til bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
  2. anvendelse og valg af håndværktøjer og maskiner
  3. udførelse af lettere bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
  4. forståelse i sikkerhedsmæssig korrekt brug af de mest almindelige værktøjer og maskiner
  5. tegningsforståelse, udregning af målestok m.m
  6. overholdelse af sikkerhedskrav, brug af personlige værnemidler og ergonomisk korrekt udførelse af
  7. arbejdet
  8. at kunne udføre et sikkerhedstjek af de ved arbejdsopgaven anvendte værktøjer og maskiner
  9. anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere på et værksted eller anden lokation
  2. forstå processer og planlægge i forhold til en stillet opgave
  3. udføre egenkontrol
  4. gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt eller i samarbejde med andre
  5. kvalitetssikre proces og produkt
  6. sikre miljømæssige hensyn, herunder affaldshåndtering, kildesortering og korrekt bortskaffelse af
  7. affald og kemikalier
  8. vurdere og udføre en sikkerhedsmæssig forsvarlig udførelse og indretning af arbejdsstedet
  9. tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel på arbejdspladsen
  10. evne at løse en konflikt med relevant modpart på en hensigtsmæssig måde
  11. evne at tage lederskab eller følgeskab i produktionssammenhænge
  12. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Handel og kundeservice

Eleven har viden om:

  1. kundegrupper, varegrupper og butiksindretning
  2. fagsprog og kommunikation, der hører til handel og kundeservice
  3. virksomhedens omverden
  4. målgrupper og dertilhørende analyseredskaber
  5. butiksøkonomi/ intro til erhvervsøkonomi
  6. innovation og iværksætteri
  7. betydningen af personlig fremtræden, kropssprog og mundtlig kommunikation i salg eller kundeservice
  8. virksomhedens kommunikation internt og eksternt
  9. gældende lovgivning for området
  10. teorierne om opbygning af hotspots, stande og vinduer
  11. arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice
  12. de forskellige arbejdsopgaver der indgår i udvikling, planlægning og afvikling af events/oplevelser, der understøtter en handelssituation
  13. forskellige e-handelsplatforme og markedsføring
  14. normer og kulturer inden for fagområdet
  15. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
  16. muligheder og rettigheder på arbejdsmarkedet
  17. administrative opgaver
  18. et salgs forskellige faser

Eleven har færdigheder i:

  1. personligt salg, herunder e-handel
  2. kundeservice, i forbindelse med administration
  3. arbejdsopgaver, som hører til handel og service
  4. anvendelse af redskaber og software som benyttes i fagområdet
  5. overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
  6. anvendelse af (simple) markedsføringsmæssige metoder og fremstillingsformer
  7. anvendelse af principperne for salg eller rådgivning, herunder personligt salg eller rådgivning af kunder
  8. udarbejdelse og gennemførelse af en præsentation
  9. anvendelse af relevant fagsprog
  10. anvendelse af forskellige analysemodeller der opkvalificerer elevernes arbejde indenfor handel og kundeservice

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. identificere kundens behov
  2. gennemføre arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice alene eller i samarbejde med andre
  3. kvalitetssikre proces og salg/service
  4. sikre miljømæssige hensyn
  5. have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  6. arbejde problemløsende, praktisk og innovativt
  7. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Industri

Eleven har viden om:

  1. den aktuelle produktions anvendte materialers egenskaber og anvendelse
  2. design
  3. fagsprog, der hører til faget
  4. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
  5. normer og kultur/omgangstone
  6. sikkerhedsforanstaltninger i værkstedet
  7. krav til personlig fremtræden
  8. innovation
  9. kommunikation og kundekontakt.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende materialer i produktionen
  2. anvende og bruge maskiner
  3. tildanne materialer (opskære, klippe og afkorte)
  4. bruge sammenføjningsteknikker (sy, lime, nitte, svejse, bolte mv.)
  5. overholde sikkerhedskrav og løfteteknikker
  6. holde orden og renholdelse af maskiner, værktøj, værksted og andet anvendt grej eller lokaler, der er anvendt i forbindelse med aktiviteterne på holdet
  7. vedligeholde og lave simple reparationer af maskiner og andet værktøj
  8. anvende digitale maskiner og software
  9. anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere i værkstedet
  2. kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav, standarter, og tolerancekrav
  3. gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
  4. medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet
  5. opfylde krav til lovbestemte certifikater, som f.eks. paragraf 17 miljøkursus i forbindelse med svejsning og termisk skæring
  6. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Jordbrug, skovbrug og fiskeri

Eleven har viden om:

  1. normer og kulturer inden for fagområdet
  2. biologiske og økologiske sammenhænge
  3. kvalitetskrav og standarder i forhold til den reelle produktion og/eller tjenesteydelser
  4. sikkerhedsforanstaltninger
  5. råvarer og materialers egenskaber og anvendelse
  6. maskiners, redskabers og anlægs egenskaber og anvendelse
  7. miljømæssige hensyn
  8. rettigheder, uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
  9. aflæsning af det levende, så som trivsel, adfærd, udvikling, udseende og æstetik.

Eleven har færdigheder i:

  1. anvendelse af råvarer og materialer inden for fagområdet
  2. anvendelse af redskaber og maskiner
  3. arbejdsopgaver inden for den aktuelle produktion og/eller tjenesteydelse
  4. overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
  5. anvendelse af relevant fagsprog.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
  2. kvalitetssikre /lave egenkontrol
  3. have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  4. problemløse og innovativt bidrage til valg af opgaveløsning
  5. risikovurdere og træffe nødvendige valg i den aktuelle opgave
  6. deltage i søgning af praktikplads eller beskæftigelse, målrettet den ønskede branche
  7. evaluere egen opgaveløsning
  8. udvise ansvar for, og håndtere det levende på en respektfuld og hensigtsmæssig måde.

Kommunikation og medier

Eleven har viden om:

  1. udstyr og materialers egenskaber og anvendelse
  2. fagsprog, der hører til produktionen
  3. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
  4. normer og kulturer inden for fagområdet
  5. fagområdets historiske baggrund
  6. mediers grundlæggende virkemidler
  7. kendskab til beslægtede fagområder
  8. kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
  9. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende udstyr og materialer i relation til fagområdet
  2. anvende øvrigt udstyr og maskiner
  3. praktisk udøve discipliner og arbejdsprocesser indenfor fagområdet
  4. anvende digitale maskiner og software
  5. anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
  6. kontakte og kommunikere med samarbejdspartnere og kunder
  7. ordne og renholde udstyr og maskiner, værksted og andet anvendt grej samt lokaler der er anvendt i
  8. forbindelse med aktiviteterne på holdet
  9. vedligeholde og udføre simple reparationer af maskiner og andet udstyr
  10. overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere i værkstedet
  2. gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
  3. kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav og standarder
  4. sikre miljømæssige hensyn
  5. bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
  6. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche
  7. medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet i forbindelse med planlægning og produktion mv.

Mad og Ernæring

Eleven har viden om:

  1. ernæring og kost til forskellige målgrupper
  2. forskellige typer af råvarer samt deres egenskaber og anvendelse
  3. kvalitetskrav og standarder i forhold til konkrete produktioner og kendskab til virksomheds egenkontrol
  4. service og værtskab
  5. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen, herunder sikker arbejdspraksis
  6. sensorisk kvalitet og æstetik
  7. informationssøgning
  8. normer og kulturer inden for fagområdet
  9. bæredygtighed
  10. sundhedsfremme
  11. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende og bruge forskellige typer råvarer og materialer til fødevareproduktion
  2. arbejde ergonomisk
  3. arbejde efter hygiejnestandarderne
  4. anvende køkkenredskaber og -maskiner
  5. producere forskellige typer fødevarer
  6. overholde sikkerhedskrav
  7. anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere på værkstedet
  2. foretage kvalitetssikring af proces og produkt
  3. foretage sikring af miljømæssige hensyn
  4. formindske madspild og kreativt anvende restvarer
  5. affaldssortere
  6. tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  7. gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt efter kompetencesvarende anvisning
  8. bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge produktionsejerskab
  9. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Miljø og genbrug

Eleven har viden om:

  1. materialers egenskaber, anvendelse og genanvendelse
  2. fagsprog, der hører til produktionen
  3. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
  4. cirkulær økonomi
  5. naturens kredsløb
  6. normer og kulturer inden for fagområdet
  7. kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
  8. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i:

  1. håndtering og kendskab til materialer inden for miljø og genbrug
  2. anvendelse og kendskab til genbrugsmaterialer med udgangspunkt i bæredygtighed og miljø
  3. anvendelse af forskellige maskiner samt håndværktøj
  4. produktion af bæredygtige produkter eller løsninger/formidling
  5. overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
  6. anvendelse af relevant fagsprog.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere
  2. gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
  3. kvalitetssikre proces og produkt
  4. sikre miljømæssige hensyn
  5. have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  6. bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
  7. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Motor og mekanik

Eleven har viden om:

  1. maskiner og materialers egenskaber og anvendelse
  2. fagsprog, der hører til produktionen
  3. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
  4. normer og kulturer inden for fagområdet
  5. eleven har viden om sikkerhedsdatablade
  6. eleven har viden om APB (Arbejdsplads brugsvejledning)
  7. eleven har viden om miljø håndtering af kemi produkter
  8. kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
  9. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende maskiner og materialer til produktionen
  2. anvende områdets værktøj
  3. overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
  4. anvende områdets IT udstyr
  5. anvende områdets måleudstyr
  6. anvende områdets hjælpeudstyr
  7. anvenderelevant fagsprog i den faglige dokumentation.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og producere i et værksted
  2. gennemføre arbejdsopgaver alene i eller i samarbejde
  3. kvalitetssikre proces og produkt
  4. sikre miljømæssige hensyn
  5. tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  6. bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
  7. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Musisk og kunstnerisk produktion

Eleven har viden om:

  1. det praktiske og tekniske inden for den enkelte kunstform
  2. hvordan kunstformen iværksættes og markedsføres
  3. kunstformens virkemidler fx kommunikativt og pædagogisk
  4. kunstformens historie
  5. idégenerering
  6. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i:

  1. at udøve kunstformen, praktisk og teoretisk
  2. at tilrettelægge en proces og udføre den
  3. kreative processer og løsninger
  4. fagsprog og faglig kommunikation.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. iværksætte og nå et fastsat mål selvstændigt
  2. håndtere eventuelle udfordringer, som opstår i en proces, professionelt
  3. samarbejde professionelt og i samspil med andre
  4. gennemføre selvstændig løsning af en given produktionsopgave/opsætning
  5. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Omsorg og Sundhed

Eleven har viden om:

  1. den professionelle omsorgsrolle, herunder tavsheds-, underretnings- og omsorgspligt
  2. generelle omsorgs- og sundhedsbegreber
  3. udvalgte psykologiske og pædagogiske begreber
  4. kommunikation og konflikthåndtering
  5. grundlæggende hygiejneprincipper
  6. arbejdsmiljøforhold inden for fagområdet
  7. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i at:

  1. udføre praktiske opgaver og aktiviteter, hvor omsorg, sundhed og pædagogik er i fokus
  2. kommunikere med målgruppen på en respektfuld og anerkendende måde
  3. bruge konflikthåndteringsredskaber i praksis
  4. observere og reflektere over praksis
  5. anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
  6. følge grundlæggende hygiejneprincipper
  7. bruge sin krop hensigtsmæssigt i udførelsen af aktiviteter.

Eleven har kompetencer i at kunne:

  1. udvise empati og nærvær i den professionelle kontakt
  2. situationsbestemme og målrette kommunikationen
  3. planlægge, udføre og evaluere relevante aktiviteter
  4. reflektere over egen praksis
  5. tilpasse personlig hygiejne og fremtræden i forhold til situationen
  6. tage hensyn til egen og andres sikkerhed i opgaveløsningen.

Service og transport

Eleven har viden om:

  1. produkter og materialers egenskaber og anvendelse
  2. fagsprog, der hører til det faglige område
  3. sikkerhedsforanstaltninger inden for det faglige område
  4. normer og kulturer inden for fagområdet
  5. kvalitetskrav og standarder i forhold til de konkrete opgaver
  6. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i:

  1. anvendelse af produkter og materialer til service- og transportområdet
  2. anvendelse af hjælpemidler, redskaber og maskiner
  3. håndtering, produktion, servicering samt levering af serviceydelser og produkter
  4. overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
  5. anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
  2. kvalitetssikre proces og opgave
  3. sikre miljømæssige hensyn
  4. tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  5. bidrage til valg af opgave med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
  6. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet det ønskede fagområde.

Turisme, kultur og fritid

Eleven har viden om:

  1. kulturproduktion, oplevelse og kreative processer
  2. arbejdsopgaver, der relaterer til projektforløbets forskellige elementer/dele
  3. materialer, redskaber og værktøjs egenskaber og anvendelse
  4. fagsprog, der hører til produktionen
  5. relevant netværk til understøttelse af produktionen inden for fagområdet
  6. sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
  7. normer og kulturer inden for fagområdet
  8. kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
  9. uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende materialer til kulturelle produktioner og serviceydelser
  2. anvende redskaber, værktøj og maskiner
  3. anvende relevant fagsprog
  4. anvende netværk til produktion inden for fagområdet
  5. udføre forskellige opgaver, der relaterer til projektforløbets elementer/dele
  6. udføre forskellige opgaver i samarbejde med andre
  7. overholde sikkerhedskrav og korrekt udførelse af arbejdet.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. planlægge og gennemføre produktion inden for turisme, kultur og fritid
  2. forstå kulturproduktioners forskellige arbejdsprocesser herunder kreative processer
  3. gennemføre arbejdsopgaver og projektforløb alene eller i samarbejde med andre
  4. kvalitetssikre proces og produkt
  5. tage miljømæssige og bæredygtige hensyn
  6. opbygge, pleje og udvide relevant netværk
  7. tage medansvar for samarbejde og trivsel i gruppen/på arbejdspladsen
  8. bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
  9. søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.

Dansk

G-Niveau

Eleven har grundlæggende viden om:

  1. hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt i forskellige sammenhænge/praksisser
  2. at sproglige valg er bestemt af situation og hensigt, og at der derfor er forskel på tale-, hybrid- og skriftsprog
  3. hvordan man præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
  4. forskellige læsestrategier
  5. forskellige genrer
  6. tekstanalyse
  7. basal grammatik
  8. forskelle på tale-, hybrid- og skriftsprog
  9. teksters opbygning, form og indhold
  10. basal viden om skriveprocesser.

Eleven har grundlæggende færdigheder i at:

  1. kommunikere forståeligt og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
  2. formidle og præsentere egne produktioner
  3. lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
  4. begrunde egne holdninger
  5. læse tekster flydende med forståelse og overblik
  6. genkende genretræk
  7. forholde sig til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
  8. analysere og diskutere tekster
  9. anvende sin viden om basal grammatik
  10. udtrykke sig forståeligt i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
  11. producere praksisrettede tekster
  12. gå i dialog om egne skriftlige produkter
  13. anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.

Eleven har grundlæggende kompetencer til at kunne:

  1. skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
  2. lytte aktivt og følge op med spørgsmål
  3. anvende danskfaglige begreber
  4. at analysere og diskutere tekster
  5. at læse for at gøre, dvs. at læse med et specifikt praksisrettet handlingsformål
  6. anvende sin viden om basal grammatik
  7. producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
  8. samle stof og disponere det til en færdig tekst
  9. bruge it og multimodale medier til informationssøgning og formidling.

E-niveau

Eleven har alsidig viden om:

  1. hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt, klart og tilpasset forskellige sammenhænge/praksisser
  2. hvordan man vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
  3. hvordan man fokuseret præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
  4. forskellige læsestrategier
  5. forskellige genrer med hver sine genretræk
  6. tekstanalyse og brugen af enkle analyseredskaber
  7. grammatik på anvendelsesniveau
  8. valg af præcist, forståeligt og passende sprogbrug alt efter kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
  9. skriveprocesser på anvendelsesniveau.

Eleven har alsidige færdigheder i at:

  1. kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
  2. formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
  3. lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
  4. argumentere for egne holdninger.
  5. læse tekster hurtigt og sikkert med kendskab til forskellige læsestrategier
  6. finde genretræk i forskellige tekster
  7. forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
  8. analysere, fortolke og diskutere tekster
  9. omsætte sin grammatiske viden til praksis
  10. udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
  11. producere praksisrettede tekster af varierende længde
  12. gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
  13. anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.

Eleven har alsidige kompetencer til at kunne:

  1. skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
  2. deltage aktivt i samtaler og diskussioner og begrunde egne holdninger
  3. anvende sin danskfaglige viden til at forklare, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
  4. at analysere, fortolke og diskutere tekster
  5. bruge kendt grammatik korrekt i sin skrivning
  6. producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
  7. samle relevant stof og disponere det til en færdig tekst
  8. bruge it og multimodale medier til kritisk informationssøgning og formidling.

D-Niveau

Eleven har nuanceret viden om:

  1. hvordan man kommunikerer præcist og varieret i forskellige sammenhænge/praksisser
  2. hvordan man præcist og forståeligt vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
  3. hvordan man fokuseret præsenterer og går i dialog om resultatet af et fagligt arbejdeargumentationsformer
  4. forskellige læsestrategier
  5. forskellige genrer og undergenrer med hver sine genretræk
  6. tekstanalyse og brugen af analyseredskaber
  7. grammatik på anvendelses- og analytisk niveau
  8. valg af sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
  9. skriveprocesser på anvendelsesniveau.

Eleven har nuancerede færdigheder i at:

  1. kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
  2. formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
  3. lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
  4. argumentere for egne holdninger
  5. læse tekster hurtigt og sikkert
  6. kunne anvende forskellige læsestrategier
  7. redegøre for genretræk i forskellige tekster
  8. forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af teksteranalysere, fortolke og diskutere tekster
  9. omsætte sin grammatiske viden til praksis
  10. udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
  11. producere praksisrettede tekster af varierende længde
  12. gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
  13. anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.

Eleven har nuancerede kompetencer til at kunne:

  1. skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
  2. deltage aktivt i samtaler og diskussioner og argumentere for egne holdninger
  3. anvende sin danskfaglige viden til med sikkerhed at forklare, begrunde, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
  4. at analysere, diskutere, fortolke og perspektivere tekster
  5. bruge grammatik reflekteret i sin skrivning
  6. producere sammenhængende tekster tilpasset formålet
  7. samle relevant stof og disponere det til en struktureret færdig tekst
  8. bruge it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og målrettet formidling.

Dansk som andetsprog

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. grammatiske begreber herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstillinger
  2. sammenhæng mellem genre, indhold og form
  3. hensigtsmæssig mundtlig kommunikation
  4. fluency og automatisering herunder udtale og prosodi
  5. teksters genretræk og kendetegn
  6. fagtekster og multimodale teksters opbygning, form og indhold
  7. skriveprocesser, herunder forskel på talesprog og skriftsprog.

Eleven har færdigheder i at:

  1. gå i dialog om egne tekster
  2. gå i dialog om grundlæggende grammatik herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstilling
  3. følge en skabelon for analysearbejde
  4. kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om faglige og almene emner
  5. indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
  6. skelne mellem og vælge passende sprogbrug til forskellige situationer
  7. gennemføre analyserende arbejde med støtte
  8. præsentere resultater af eget skriftligt arbejde herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
  9. anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
  10. læse og identificere forskellige teksters genretræk
  11. anvende enkle modeltekster og skrive i refererende, beskrivende og fortællende genrer
  12. udføre enkle skriveopgaver som omhandler egen praksis.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. samarbejde med andre omkring opøvelse af danskfaglige færdigheder
  2. deltage aktivt i faglige problemstillinger og analyser
  3. forklare enkle tekster herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
  4. arbejde mundtligt med enkle analysemodeller med støtte
  5. forstå enkle tekststrukturer
  6. læse enkle nutidige fiktionstekster, enkle praksisrettede sagtekster og multimodale tekster med fokus på fakta
  7. anvende it til kommunikation, elementær informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion
  8. skrive refererende, beskrivende og fortællende tekster ved hjælp af modeltekster
  9. arbejde med logbog.

E-niveau

Eleven har viden om:

  1. grammatiske begreber herunder kohærens, kohæsion og tegnsætning
  2. grundlæggende analysemodeller og deres anvendelsesområder inden for beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
  3. faglig tænkning til at identificere forskellige genrer
  4. hensigtsmæssig mundtlig kommunikation tilpasset forskellige sammenhænge
  5. udtale, artikulation, intonation og prosodi
  6. præsentation af fagligt arbejde
  7. informationssøgning ved hjælp af relevante læsestrategier
  8. teksters opbygning, form og indhold.

Eleven har færdigheder i at:

  1. udvælge og anvende relevante modeltekster for danskfagligt arbejde
  2. udvælge og anvende relevante strategier for mundtligt og skriftligt arbejde
  3. kunne korrigere for opståede sproglige fejl
  4. kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om både faglige, almene og aktuelle emner
  5. indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
  6. præsentere resultater af danskfagligt arbejde
  7. kunne beskrive og argumentere for eget udført arbejde
  8. lytte med opmærksomhed og forståelse
  9. anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
  10. udvælge og anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
  11. udføre skriveopgaver i forskellige genrer med vægt på kohærens og kohæsion
  12. udføre skriveopgaver i referende, beskrivende og argumenterende genrer.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. samarbejde med andre omkring forskellige analysemodeller til at identificere og arbejde med forskellige genrer
  2. skrive og tale om faglige problemstillinger
  3. kende og anvende kommunikationsmodeller
  4. deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og analyser
  5. præsentere med fokus på kommunikation og kritisk stillingtagen til eget arbejde
  6. anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
  7. udvælge og selvstændigt arbejde med fokus på kohærens og kohæsion
  8. skrive refererende, beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
  9. udtrykke holdninger og følelser med nogen grad af præcision med hensyn til sprog og indhold
  10. anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler til informationssøgning.

D-niveau

Eleven har viden om:

  1. korrekt anvendelse af grammatiske begreber
  2. at vælge og anvende danskfaglig viden til at redegøre for, analysere, fortolke og perspektivere tekster i forskellige genrer
  3. målgrupper/modtagerbevidsthed
  4. udtale, fluency og sproglig korrekthed
  5. præsentation, diskussion og argumentation
  6. at anvende og forklare relevante læsestrategier
  7. informationssøgning
  8. at udvælge og anvende skrivemodeller i fortællende, analyserende og argumenterende genrer
  9. citatteknik og kildeangivelse.

Eleven har færdigheder i at:

  1. kunne vurdere behov for sproglig korrekthed
  2. bidrage konstruktivt i gruppearbejde omkring danskfagligt arbejde
  3. præsentere og diskutere mundtligt og skriftligt arbejde
  4. kunne udtrykke sig nuanceret og med sproglig præcision og variation om både faglige, almene og aktuelle emner
  5. kunne anvende relevante læsestrategier til at læse sikkert med forståelse, indlevelse og kritisk sans
  6. læse forskellige genrer med henblik på at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere
  7. identificere forskellige målgrupper/modtagerbevidsthed
  8. kunne anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler
  9. skrive og vurdere mere nuancerede analyserende og argumenterende tekster i en sociokulturel kontekst
  10. citere og angive kilder.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. samarbejde med andre omkring analysearbejde og vurdering af sproglig korrekthed
  2. arbejde danskfagligt med at identificere, fortolke, analysere og perspektivere tekster i genrerne prosa, lyrik, billeder, medier og sagprosa
  3. deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og samarbejde om faglige, almene og aktuelle emner
  4. præsentere systematisk og kritisk tage stilling til eget arbejde
  5. lytte med opmærksomhed og forståelse og være i stand til at indgå i samtale, diskussion og debat
  6. bedømme og udføre korrekturlæsning på eget arbejde
  7. anvende kommunikationsmodeller kritisk
  8. benytte kildeangivelse og kritisk informationssøgning.

Engelsk

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
  2. grundlæggende regler for sproglig præcision
  3. kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande på grundlæggende niveau.

Eleven har færdigheder i at:

  1. genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer på grundlæggende niveau
  2. deltage i og forstå hovedindholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
  3. udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog
  4. læse og forstå hovedindholdet af tekster inden for kendte og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
  5. skrive korte tekster af dagligdags og praksisrettet karakter i et enkelt og forståeligt sprog
  6. udtrykke sig med tydelig og forståelig udtale
  7. anvende et afgrænset ordforråd inden for kendte emner
  8. anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale
  9. bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
  10. anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt på grundlæggende niveau.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i relevante kontekster
  2. referere og præsentere hovedindholdet af tekster i et enkelt sprog inden for almene og prak-sisrettede emner
  3. referere og præsentere et forberedt stofområde i et enkelt sprog
  4. udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt på et grundlæggende niveau
  5. anvende it til informationssøgning og kommunikation på et grundlæggende niveau og med begyndende kritisk sans
  6. anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage i peer-respons
  7. opnå og anvende viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer på et grundlæggende niveau.

E-niveau

Eleven har viden om:

  1. hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
  2. væsentlige regler for sproglig præcision
  3. enkle teksters opbygning
  4. kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for almene emner.

Eleven har færdigheder i at:

  1. genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med nogen rutine
  2. deltage i og forstå indholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner
  3. udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog med en vis præcision
  4. læse og forstå indholdet af tekster inden for kendte og praksis-rettede emner
  5. udtrykke sig skriftligt med en vis grad af præcision i et sammenhængende sprog tilpasset emner og kontekster
  6. udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
  7. anvende et relevant ordforråd
  8. anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale med en vis præcision
  9. bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforråd ikke er tilstrækkeligt
  10. anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med nogen rutine.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i almene kontekster
  2. redegøre for og forklare indholdet af tekster inden for almene og praksisrettede emner
  3. redegøre for et forberedt stofområde
  4. kommentere og udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt
  5. anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med nogen rutine og med nogen kritisk sans
  6. anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt i peer-respons
  7. opnå, anvende og redegøre for viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.

D-niveau

Eleven har viden om:

  1. hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
  2. regler for sproglig præcision
  3. forskellige teksters opbygning
  4. kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for varierede emner.

Eleven har færdigheder i at:

  1. kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med rutine og præcision
  2. deltage i samtaler og forstå indholdet af talt engelsk om alsidige emner
  3. udtrykke sig mundtligt i et sammenhængende og præcist sprog
  4. læse og redegøre for indholdet af tekster inden for alsidige emner
  5. udtrykke sig skriftligt med præcision i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige emner, genrer og kontekster
  6. udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
  7. anvende et alsidigt ordforråd
  8. anvende grammatiske regler i skrift og tale med præcision
  9. anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
  10. anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med rutine og præcision.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i alsidige kontekster
  2. redegøre for, forklare og uddybe indholdet af tekster inden for alsidige emner.
  3. redegøre for, forklare og uddybe et forberedt stofområde
  4. diskutere og argumentere mundtligt og skriftligt
  5. anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med rutine og kritisk sans
  6. anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt og selvstændigt i peer-respons
  7. opnå, anvende, redegøre for og perspektivere viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.

Identitet og medborgerskab

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. centrale begreber fra de inkluderede fagområder
  2. forskellige livsopfattelser og deres betydning for den enkelte samt for fællesskabet i et historisk perspektiv
  3. faktorer der påvirker menneskers sundhed, normer og adfærd
  4. sprog og kommunikations betydning for identitet og fællesskab
  5. civilsamfund, frivillighed og nye typer af frivillighed
  6. rettigheder og kulturmøder i et lokalt og globalt perspektiv
  7. centrale etiske problemstillinger
  8. Ligestilling
  9. faktorer, der påvirker identitetsdannelsen i det moderne samfund.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
  2. redegøre for egne og andres synspunkter samt indgå i debat om historiske og aktuelle emner
  3. udvise hensigtsmæssig adfærd i den digitale verden
  4. deltage i faglige diskussioner inden for de inkluderede fagområder
  5. identificere og redegøre for etiske dilemmaer fra dagligdagen
  6. kunne indgå i fællesskaber
  7. kunne demonstrere håndtering af dagligdagens konflikter og dilemmaer.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. arbejde selvstændigt med centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
  2. forholde sig til fagligt relevante problemstillinger
  3. forholde sig til betydningen af egen sundhed og mental trivsel i forhold til videre uddannelse og arbejde
  4. forklare civilsamfundets rolle i samfundet og relatere det til nye typer af frivillighed
  5. forholde sig til sin egen rolle som aktiv medborger og relatere dette til grundlæggende samfundsmæssige rettigheder
  6. behandle emner og problemstillinger fra forskellige perspektiver på baggrund af de inkluderede fagområder
  7. arbejde med etiske dilemmaer fra dagligdagen
  8. forholde sig til kulturel diversitet i et lokalt og globalt perspektiv.

Matematik

G-Niveau

Eleven har viden om:

  1. matematiske begreber og enkle modeller
  2. matematik i forbindelse medpraktiske problemstillinger
  3. fagets sprog.

Eleven har færdigheder i at:

  1. foretage matematisk model­lering til løsning af enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundsli­vet
  2. kunne genkende enkle ma­tematiske problemer i prakti­ske situationer
  3. anvende tal og symboler der repræsenterer kendte for­hold, og kunne anvende og omforme enkle formeludtryk
  4. forklare anvendte matemati­ske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende ma­tematik
  5. anvende hjælpemidler.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. forklare enkle matematiske metode
  2. selvstændigt arbejde med matematiske problemer
  3. præsentere resultater
  4. anvende matematisk viden ved stillingtagen til enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundsli­vet
  5. samarbejde med andre om brug af matematiske meto­der
  6. engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læ­ring fremmes.

E-Niveau

Eleven har viden om:

  1. matematiske begreber og model­ler
  2. matematisk formalisering af prak­tiske problemer
  3. korrekt anvendelse af fagets sprog.

Eleven har færdigheder i at:

  1. foretage matematisk modellering til løsning af enkle og sammen­hængende problemer fra hver­dagslivet, erhvervslivet og sam­fundslivet
  2. kunne genkende enkle og sam­menhængende matematiske pro­blemer i praktiske situationer
  3. anvende tal og symboler, der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme enk­le formeludtryk
  4. forklare anvendte matematiske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende matematik
  5. formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved anvendelse af matematisk symbolsprog og hverdagssprog
  6. vælge og anvende relevante hjælpemidler.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. identificere og arbejde med mere komplekse matematiske proble­mer af praktisk karakter
  2. udvælge og arbejde selvstændigt med forskellige matematiske me­toder
  3. præsentere og kritisk tage stilling til resultater
  4. anvende korrekt matematisk sprog til at forklare problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
  5. samarbejde med andre om ud­vælgelse og anvendelse af for­skellige metoder til løsning af ma­tematiske problemer
  6. engagere sig i matematiske pro­blemer og undersøgelser, så mo­tivation og lyst til læring frem­mes.

D-Niveau

Eleven har viden om:

  1. udvælgelse af relevante matematiske begreber og modeller
  2. at anvende og forklare matematiske metoder
  3. forklare valg af metode til løsning af praktiske problemer
  4. korrekt og præcis anvendelse af fagets sprog

Eleven har færdigheder i at:

  1. foretage matematisk modellering til løsning af problemer og undersøgel­se af spørgsmål fra hverdagslivet, er­hvervslivet og samfundslivet. Herun­der opstilling, afgrænsning og løsning af problemet samt fortolkning af det fremkomne resultat
  2. anvende symboler og tal der repræ­senterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme formeludtryk
  3. forstå og anvende matematiske be­greber, tankegang og metoder, samt vælge og gøre rede for forskellige re­præsentationer af det samme mate­matiske stof
  4. formidle forhold af matematisk ka­rakter mundtligt og skriftligt ved an­vendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssprog
  5. vælge og anvende relevante hjælpe­midler
  6. udføre og forholde sig til eget og andres ræsonnement.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med matematiske problemer
  2. kritisk udvælge og selvstændigt ar­bejde med forskellige matematiske metoder
  3. korrekt præsentere og kritisk tage stilling til resultater
  4. anvende matematisk viden til at forklare og tage selvstændig stilling til problemer fra hverdagslivet, er­hvervslivet og samfundslivet.
  5. engagere sig i matematiske proble­mer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.

Naturfag

G-Niveau

Eleven har viden om:

  1. enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
  2. fagets fagsprog
  3. fagets arbejdsmetode
  4. fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende enkle naturfaglige modeller
  2. beskrive enkle naturfaglige begreber
  3. demonstrere kendskab til naturfaglige problemstillinger
  4. anvende fagets fagsprog både i tekst og tale
  5. under vejledning at gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende enkle naturfaglige modeller til at forklare problemstillinger med naturfagligt indhold
  2. selvstændigt og i samarbejde med andre foreslå/opstille enkle former for praktisk arbejde og undersøgelser
  3. præsentere praktisk arbejde og undersøgelse
  4. forholde sig nysgerrigt til naturfaglige fænomener og konsekvenser heraf.

E-Niveau

Eleven har viden om:

  1. naturfaglige begreber og modeller
  2. naturfaglige problemstillinger omkring menneskets resurseforbrug
  3. fagets arbejdsmetode
  4. fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.

Eleven har færdigheder i at:

  1. anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
  2. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser forklare videnskabelige problemstillinger, begreber og modeller
  3. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
  4. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle enkle naturfaglige teorier
  5. gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende naturfaglige arbejdsmetoder til undersøgelse af og forklaring på naturfaglige problemstillinger
  2. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser diskutere enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
  3. finde og redegøre for relaterede naturfaglige problemstillinger
  4. reflektere over resultater af praktisk arbejde og undersøgelser.

D-Niveau

Eleven har viden om:

  1. naturfaglige begreber og mere komplekse modeller
  2. mere komplekse naturfaglige problemstillinger,
  3. forskellige former for praktisk arbejde og undersøgelsesmetoder
  4. fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.

Eleven har færdigheder i at:

  1. selvstændigt gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser
  2. anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
  3. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser redegøre for mere komplekse problemstillinger
  4. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
  5. ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle mere komplekse naturfaglige teorier
  6. gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. anvende naturfaglig viden til at
  2. vurdere resultater af praktisk arbejde og undersøgelser
  3. anvende naturfaglig viden til at
  4. vurdere og perspektivere naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
  5. anvende naturfaglig viden til at diskutere samfundsmæssige problemstillinger med naturfagligt indhold
  6. overføre viden fra et naturfagligt område til et andet.

PASE (privatøkonomi, arbejdspladslære, samarbejdslære og erhvervslære)

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. indholdet på en lønseddel
  2. pension
  3. personskat, herunder baggrunden for opkrævning af skat
  4. forskudsopgørelse, årsopgørelse, bestilling af skattekort
  5. forbrugslån, herunder renter, ÅOP og gældsmæssige faldgruber
  6. forskellige typer af forsikringer
  7. økonomi omkring boligforhold
  8. økonomi- og gældsrådgivning
  9. simple kommunikationsmodeller og konflikthåndteringsværktøjer
  10. betydningen af mødetid, tiltaleform, omgangstone, personlig hygiejne og personlig fremtræden
  11. egen indflydelse på arbejdspladskulturen
  12. rettigheder og pligter i forhold til ansættelsesforhold
  13. hvor man kan søge information om en given problemstilling.

Eleven har færdigheder i at:

  1. opstille og forstå eget budget samt strategier til at overholde det i hverdagen
  2. håndtere impulsiv og socialbetinget forbrugsadfærd
  3. disponere og træffe valg om forskellige låntyper og økonomiske faldgruber
  4. modtage, forstå og udføre en anvist opgave
  5. eleven skal kunne arbejde selvstændigt og sammen med andre.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. træffe hensigtsmæssige valg i forhold til egen økonomi
  2. forholde sig til egen rolle og indsats i et samarbejde
  3. forstå, hvad der bidrager til en inkluderende arbejdspladskultur og anvende den viden i samarbejde
  4. præsentere opgaver mundtligt, samt redegøre for egen læring.

Samfundsfag

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. demokrati som politisk styreform
  2. den danske velfærdsmodel
  3. samfundsøkonomi herunder grundlæggende produktionsformer
  4. ressourcer og forbrug
  5. socialisering, sociale og aktuelle samfundsfaglige problemstillinger lokalt, nationalt og globalt
  6. grundlæggende undersøgelsesmetoder og fagets sprog
  7. mediers betydning for samfundsdebatten.

Eleven har færdigheder i at:

  1. redegøre for hovedlinjerne i det danske demokratiske system
  2. beskrive sin rolle som forbruger og forklare den danske økonomi på et basalt niveau
  3. redegøre for socialiserings-processer og identitetsdannelse
  4. redegøre for sociale og kulturelle forskelle i Danmark
  5. foretage enkle informationssøgninger og undersøgelser om samfundsfaglige forhold.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. arbejde med samfundsfaglige problemstillinger
  2. deltage i diskussioner om samfundsfaglige forhold
  3. forholde sig til samspillet mellem individ og samfund
  4. tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
  5. forklare sin rolle som medborger i det danske samfund på et grundlæggende niveau
  6. forholde sig til sit eget forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
  7. arbejde selvstændigt med og forklare enkle samfundsfaglige problemstillinger
  8. samarbejde og indgå i dialog om simple samfundsfaglige projekter og egne undersøgelser.

E-niveau

Eleven har viden om:

  1. demokratiopfattelser, politisk deltagelse og processer
  2. politiske systemer, partier, magtformer og beslutningsprocesser
  3. typer af velfærdsmodeller
  4. samfundsfagsøkonomi, ressourceanvendelse og forbrug og miljø
  5. arbejdsmarkedet, arbejdsmiljø og den danske model
  6. socialisering herunder mønstre og processer
  7. væsentlige internationale og globale problemstillinger herunder elementer af EU-samarbejdet
  8. mediernes betydning for den politiske dagsorden og beslutninger
  9. samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.

Eleven har færdigheder i at:

  1. formidle grundlæggende samfundsfaglig viden
  2. diskutere aktuelle politiske, samfundsfaglige og internationale problemstillinger
  3. diskutere velfærdsproblematikker
  4. redegøre for enkle mekanismer i samfundsøkonomien
  5. redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
  6. forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
  7. under vejledning, søge og udvælge nyheder og vurdere kilders troværdighed.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. identificere og arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
  2. diskutere udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
  3. forholde sig til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
  4. tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
  5. forholde sig til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
  6. anvende samfundsfagligt sprog, begreber og viden til at forklare samfundsfaglige problemstillinger
  7. forklare forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
  8. forholde sig kritisk til medier og samfundsdebat
  9. udvælge og arbejde med forskellige undersøgelsesmetoder selvstændigt og i samarbejde med andre.

D-niveau

Eleven har viden om:

  1. det politiske og økonomiske system, demokratiske processer og beslutninger i Danmark
  2. velfærdsmodeller og velfærdssamfundets forandringer
  3. arbejdsmarkedets organisering herunder den danske model
  4. socialisering herunder mønstre og processer
  5. internationale forholds betydning for Danmarks handlemuligheder
  6. om mediernes betydning for den politiske proces
  7. samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.

Eleven har færdigheder i at:

  1. diskutere aktuelle politiske og samfundsfaglige problemstillinger
  2. forholde sig til det politiske system i Danmark
  3. indhente viden om samfundsfaglige forhold fra forskellige medier og forholde sig kritisk til disse
  4. redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
  5. forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
  6. diskutere eksempler på samfundsøkonomiske forhold, herunder sammenhængen mellem samfundets økonomi og internationale udvikling,
  7. på et grundlæggende niveau, forholde sig til udvikling i internationale forhold.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
  2. deltage aktivt i diskussioner om udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
  3. tage selvstændig stilling til samfundsfaglige problemstillinger
  4. forholde sig kritisk til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
  5. tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
  6. forholde sig kritisk til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
  7. vurdere medier og deres formidling af nyheder kritisk
  8. samarbejde med andre omkring forskellige undersøgelsesmetoder og vurderinger af processer og resultater
  9. indsamle data og foretage kritisk analyse af resultaterne på et grundlæggende metodisk niveau.

Teknologiforståelse

G-niveau

Eleven har viden om:

  1. grundlæggende it-faglige begreber, sprog og implikationer
  2. it’s grundlæggende egenskaber, principper og betydning i samfundet
  3. praktiske og dagligdags problemstillinger, der håndteres eller løses via it
  4. prototyper og designprocesser
  5. simple algoritmer og programmering.

Eleven har færdigheder i at:

  1. udføre enkle søgninger og sorteringer af data
  2. undersøge og afgrænse it-specifikke emner efter vejledning
  3. organisere og præsentere data, samt resultater i en it-baseret portfolio-struktur
  4. undersøge digitale løsninger på praktiske problemer
  5. identificere etiske problemstillinger i anvendelsen af digitale teknologier
  6. deltage i digitale fællesskaber i arbejdet med faglige problemstillinger
  7. anvende og tilrette programmerede teknologier.

Eleven har kompetencer til at kunne:

  1. arbejde selvstændigt og i grupper med enkle undersøgelser af it-faglig karakter
  2. tilrettelægge, designe og programmere enkle digitale produkter
  3. handle med dømmekraft i situationer, der handler om it-sikkerhed såvel som etiske aspekter i anvendelsen af digitale teknologier og data
  4. behandle problemstillinger fra praksis it-fagligt og sammenfatte resultaterne heraf
  5. forholde sig til digitale teknologiers konsekvenser for individ, fællesskab og samfund
  6. udvise et personligt og reflekteret engagement, der fremmer egen motivation og lyst til læring.

 

Gennemse altid AI-genereret materiale kritisk

© Copyright FGU AI CVR-nr. 39815559