Byg, bolig og anlæg
Eleven har viden om:
- værktøjer og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsproget, der hører til produktionen inden for det relevante beskæftigelsesområde
- vigtigheden om brugen af personlige værnemidler
- ergonomi
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen og ved brug af maskiner og værktøj
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- arbejdsmiljørepræsentantens opgaver og kompetencer.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse og valg af materialer til bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
- anvendelse og valg af håndværktøjer og maskiner
- udførelse af lettere bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
- forståelse i sikkerhedsmæssig korrekt brug af de mest almindelige værktøjer og maskiner
- tegningsforståelse, udregning af målestok m.m
- overholdelse af sikkerhedskrav, brug af personlige værnemidler og ergonomisk korrekt udførelse af
- arbejdet
- at kunne udføre et sikkerhedstjek af de ved arbejdsopgaven anvendte værktøjer og maskiner
- anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere på et værksted eller anden lokation
- forstå processer og planlægge i forhold til en stillet opgave
- udføre egenkontrol
- gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn, herunder affaldshåndtering, kildesortering og korrekt bortskaffelse af
- affald og kemikalier
- vurdere og udføre en sikkerhedsmæssig forsvarlig udførelse og indretning af arbejdsstedet
- tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel på arbejdspladsen
- evne at løse en konflikt med relevant modpart på en hensigtsmæssig måde
- evne at tage lederskab eller følgeskab i produktionssammenhænge
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Handel og kundeservice
Eleven har viden om:
- kundegrupper, varegrupper og butiksindretning
- fagsprog og kommunikation, der hører til handel og kundeservice
- virksomhedens omverden
- målgrupper og dertilhørende analyseredskaber
- butiksøkonomi/ intro til erhvervsøkonomi
- innovation og iværksætteri
- betydningen af personlig fremtræden, kropssprog og mundtlig kommunikation i salg eller kundeservice
- virksomhedens kommunikation internt og eksternt
- gældende lovgivning for området
- teorierne om opbygning af hotspots, stande og vinduer
- arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice
- de forskellige arbejdsopgaver der indgår i udvikling, planlægning og afvikling af events/oplevelser, der understøtter en handelssituation
- forskellige e-handelsplatforme og markedsføring
- normer og kulturer inden for fagområdet
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- muligheder og rettigheder på arbejdsmarkedet
- administrative opgaver
- et salgs forskellige faser
Eleven har færdigheder i:
- personligt salg, herunder e-handel
- kundeservice, i forbindelse med administration
- arbejdsopgaver, som hører til handel og service
- anvendelse af redskaber og software som benyttes i fagområdet
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af (simple) markedsføringsmæssige metoder og fremstillingsformer
- anvendelse af principperne for salg eller rådgivning, herunder personligt salg eller rådgivning af kunder
- udarbejdelse og gennemførelse af en præsentation
- anvendelse af relevant fagsprog
- anvendelse af forskellige analysemodeller der opkvalificerer elevernes arbejde indenfor handel og kundeservice
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere kundens behov
- gennemføre arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og salg/service
- sikre miljømæssige hensyn
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- arbejde problemløsende, praktisk og innovativt
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Industri
Eleven har viden om:
- den aktuelle produktions anvendte materialers egenskaber og anvendelse
- design
- fagsprog, der hører til faget
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- normer og kultur/omgangstone
- sikkerhedsforanstaltninger i værkstedet
- krav til personlig fremtræden
- innovation
- kommunikation og kundekontakt.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende materialer i produktionen
- anvende og bruge maskiner
- tildanne materialer (opskære, klippe og afkorte)
- bruge sammenføjningsteknikker (sy, lime, nitte, svejse, bolte mv.)
- overholde sikkerhedskrav og løfteteknikker
- holde orden og renholdelse af maskiner, værktøj, værksted og andet anvendt grej eller lokaler, der er anvendt i forbindelse med aktiviteterne på holdet
- vedligeholde og lave simple reparationer af maskiner og andet værktøj
- anvende digitale maskiner og software
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i værkstedet
- kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav, standarter, og tolerancekrav
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet
- opfylde krav til lovbestemte certifikater, som f.eks. paragraf 17 miljøkursus i forbindelse med svejsning og termisk skæring
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Jordbrug, skovbrug og fiskeri
Eleven har viden om:
- normer og kulturer inden for fagområdet
- biologiske og økologiske sammenhænge
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den reelle produktion og/eller tjenesteydelser
- sikkerhedsforanstaltninger
- råvarer og materialers egenskaber og anvendelse
- maskiners, redskabers og anlægs egenskaber og anvendelse
- miljømæssige hensyn
- rettigheder, uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- aflæsning af det levende, så som trivsel, adfærd, udvikling, udseende og æstetik.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse af råvarer og materialer inden for fagområdet
- anvendelse af redskaber og maskiner
- arbejdsopgaver inden for den aktuelle produktion og/eller tjenesteydelse
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre /lave egenkontrol
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- problemløse og innovativt bidrage til valg af opgaveløsning
- risikovurdere og træffe nødvendige valg i den aktuelle opgave
- deltage i søgning af praktikplads eller beskæftigelse, målrettet den ønskede branche
- evaluere egen opgaveløsning
- udvise ansvar for, og håndtere det levende på en respektfuld og hensigtsmæssig måde.
Kommunikation og medier
Eleven har viden om:
- udstyr og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- fagområdets historiske baggrund
- mediers grundlæggende virkemidler
- kendskab til beslægtede fagområder
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende udstyr og materialer i relation til fagområdet
- anvende øvrigt udstyr og maskiner
- praktisk udøve discipliner og arbejdsprocesser indenfor fagområdet
- anvende digitale maskiner og software
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
- kontakte og kommunikere med samarbejdspartnere og kunder
- ordne og renholde udstyr og maskiner, værksted og andet anvendt grej samt lokaler der er anvendt i
- forbindelse med aktiviteterne på holdet
- vedligeholde og udføre simple reparationer af maskiner og andet udstyr
- overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i værkstedet
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
- kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav og standarder
- sikre miljømæssige hensyn
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche
- medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet i forbindelse med planlægning og produktion mv.
Mad og Ernæring
Eleven har viden om:
- ernæring og kost til forskellige målgrupper
- forskellige typer af råvarer samt deres egenskaber og anvendelse
- kvalitetskrav og standarder i forhold til konkrete produktioner og kendskab til virksomheds egenkontrol
- service og værtskab
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen, herunder sikker arbejdspraksis
- sensorisk kvalitet og æstetik
- informationssøgning
- normer og kulturer inden for fagområdet
- bæredygtighed
- sundhedsfremme
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende og bruge forskellige typer råvarer og materialer til fødevareproduktion
- arbejde ergonomisk
- arbejde efter hygiejnestandarderne
- anvende køkkenredskaber og -maskiner
- producere forskellige typer fødevarer
- overholde sikkerhedskrav
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere på værkstedet
- foretage kvalitetssikring af proces og produkt
- foretage sikring af miljømæssige hensyn
- formindske madspild og kreativt anvende restvarer
- affaldssortere
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt efter kompetencesvarende anvisning
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge produktionsejerskab
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Miljø og genbrug
Eleven har viden om:
- materialers egenskaber, anvendelse og genanvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- cirkulær økonomi
- naturens kredsløb
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- håndtering og kendskab til materialer inden for miljø og genbrug
- anvendelse og kendskab til genbrugsmaterialer med udgangspunkt i bæredygtighed og miljø
- anvendelse af forskellige maskiner samt håndværktøj
- produktion af bæredygtige produkter eller løsninger/formidling
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Motor og mekanik
Eleven har viden om:
- maskiner og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- eleven har viden om sikkerhedsdatablade
- eleven har viden om APB (Arbejdsplads brugsvejledning)
- eleven har viden om miljø håndtering af kemi produkter
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende maskiner og materialer til produktionen
- anvende områdets værktøj
- overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvende områdets IT udstyr
- anvende områdets måleudstyr
- anvende områdets hjælpeudstyr
- anvenderelevant fagsprog i den faglige dokumentation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i et værksted
- gennemføre arbejdsopgaver alene i eller i samarbejde
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Musisk og kunstnerisk produktion
Eleven har viden om:
- det praktiske og tekniske inden for den enkelte kunstform
- hvordan kunstformen iværksættes og markedsføres
- kunstformens virkemidler fx kommunikativt og pædagogisk
- kunstformens historie
- idégenerering
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- at udøve kunstformen, praktisk og teoretisk
- at tilrettelægge en proces og udføre den
- kreative processer og løsninger
- fagsprog og faglig kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- iværksætte og nå et fastsat mål selvstændigt
- håndtere eventuelle udfordringer, som opstår i en proces, professionelt
- samarbejde professionelt og i samspil med andre
- gennemføre selvstændig løsning af en given produktionsopgave/opsætning
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Omsorg og Sundhed
Eleven har viden om:
- den professionelle omsorgsrolle, herunder tavsheds-, underretnings- og omsorgspligt
- generelle omsorgs- og sundhedsbegreber
- udvalgte psykologiske og pædagogiske begreber
- kommunikation og konflikthåndtering
- grundlæggende hygiejneprincipper
- arbejdsmiljøforhold inden for fagområdet
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- udføre praktiske opgaver og aktiviteter, hvor omsorg, sundhed og pædagogik er i fokus
- kommunikere med målgruppen på en respektfuld og anerkendende måde
- bruge konflikthåndteringsredskaber i praksis
- observere og reflektere over praksis
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
- følge grundlæggende hygiejneprincipper
- bruge sin krop hensigtsmæssigt i udførelsen af aktiviteter.
Eleven har kompetencer i at kunne:
- udvise empati og nærvær i den professionelle kontakt
- situationsbestemme og målrette kommunikationen
- planlægge, udføre og evaluere relevante aktiviteter
- reflektere over egen praksis
- tilpasse personlig hygiejne og fremtræden i forhold til situationen
- tage hensyn til egen og andres sikkerhed i opgaveløsningen.
Service og transport
Eleven har viden om:
- produkter og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til det faglige område
- sikkerhedsforanstaltninger inden for det faglige område
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til de konkrete opgaver
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse af produkter og materialer til service- og transportområdet
- anvendelse af hjælpemidler, redskaber og maskiner
- håndtering, produktion, servicering samt levering af serviceydelser og produkter
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og opgave
- sikre miljømæssige hensyn
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af opgave med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet det ønskede fagområde.
Turisme, kultur og fritid
Eleven har viden om:
- kulturproduktion, oplevelse og kreative processer
- arbejdsopgaver, der relaterer til projektforløbets forskellige elementer/dele
- materialer, redskaber og værktøjs egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- relevant netværk til understøttelse af produktionen inden for fagområdet
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende materialer til kulturelle produktioner og serviceydelser
- anvende redskaber, værktøj og maskiner
- anvende relevant fagsprog
- anvende netværk til produktion inden for fagområdet
- udføre forskellige opgaver, der relaterer til projektforløbets elementer/dele
- udføre forskellige opgaver i samarbejde med andre
- overholde sikkerhedskrav og korrekt udførelse af arbejdet.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og gennemføre produktion inden for turisme, kultur og fritid
- forstå kulturproduktioners forskellige arbejdsprocesser herunder kreative processer
- gennemføre arbejdsopgaver og projektforløb alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og produkt
- tage miljømæssige og bæredygtige hensyn
- opbygge, pleje og udvide relevant netværk
- tage medansvar for samarbejde og trivsel i gruppen/på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Dansk
G-Niveau
Eleven har grundlæggende viden om:
- hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt i forskellige sammenhænge/praksisser
- at sproglige valg er bestemt af situation og hensigt, og at der derfor er forskel på tale-, hybrid- og skriftsprog
- hvordan man præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer
- tekstanalyse
- basal grammatik
- forskelle på tale-, hybrid- og skriftsprog
- teksters opbygning, form og indhold
- basal viden om skriveprocesser.
Eleven har grundlæggende færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- begrunde egne holdninger
- læse tekster flydende med forståelse og overblik
- genkende genretræk
- forholde sig til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
- analysere og diskutere tekster
- anvende sin viden om basal grammatik
- udtrykke sig forståeligt i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster
- gå i dialog om egne skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har grundlæggende kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- lytte aktivt og følge op med spørgsmål
- anvende danskfaglige begreber
- at analysere og diskutere tekster
- at læse for at gøre, dvs. at læse med et specifikt praksisrettet handlingsformål
- anvende sin viden om basal grammatik
- producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
- samle stof og disponere det til en færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til informationssøgning og formidling.
E-niveau
Eleven har alsidig viden om:
- hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt, klart og tilpasset forskellige sammenhænge/praksisser
- hvordan man vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
- hvordan man fokuseret præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer med hver sine genretræk
- tekstanalyse og brugen af enkle analyseredskaber
- grammatik på anvendelsesniveau
- valg af præcist, forståeligt og passende sprogbrug alt efter kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser på anvendelsesniveau.
Eleven har alsidige færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- argumentere for egne holdninger.
- læse tekster hurtigt og sikkert med kendskab til forskellige læsestrategier
- finde genretræk i forskellige tekster
- forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
- analysere, fortolke og diskutere tekster
- omsætte sin grammatiske viden til praksis
- udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster af varierende længde
- gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har alsidige kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- deltage aktivt i samtaler og diskussioner og begrunde egne holdninger
- anvende sin danskfaglige viden til at forklare, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
- at analysere, fortolke og diskutere tekster
- bruge kendt grammatik korrekt i sin skrivning
- producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
- samle relevant stof og disponere det til en færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til kritisk informationssøgning og formidling.
D-Niveau
Eleven har nuanceret viden om:
- hvordan man kommunikerer præcist og varieret i forskellige sammenhænge/praksisser
- hvordan man præcist og forståeligt vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
- hvordan man fokuseret præsenterer og går i dialog om resultatet af et fagligt arbejdeargumentationsformer
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer og undergenrer med hver sine genretræk
- tekstanalyse og brugen af analyseredskaber
- grammatik på anvendelses- og analytisk niveau
- valg af sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser på anvendelsesniveau.
Eleven har nuancerede færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- argumentere for egne holdninger
- læse tekster hurtigt og sikkert
- kunne anvende forskellige læsestrategier
- redegøre for genretræk i forskellige tekster
- forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af teksteranalysere, fortolke og diskutere tekster
- omsætte sin grammatiske viden til praksis
- udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster af varierende længde
- gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har nuancerede kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- deltage aktivt i samtaler og diskussioner og argumentere for egne holdninger
- anvende sin danskfaglige viden til med sikkerhed at forklare, begrunde, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
- at analysere, diskutere, fortolke og perspektivere tekster
- bruge grammatik reflekteret i sin skrivning
- producere sammenhængende tekster tilpasset formålet
- samle relevant stof og disponere det til en struktureret færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og målrettet formidling.
Dansk som andetsprog
G-niveau
Eleven har viden om:
- grammatiske begreber herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstillinger
- sammenhæng mellem genre, indhold og form
- hensigtsmæssig mundtlig kommunikation
- fluency og automatisering herunder udtale og prosodi
- teksters genretræk og kendetegn
- fagtekster og multimodale teksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser, herunder forskel på talesprog og skriftsprog.
Eleven har færdigheder i at:
- gå i dialog om egne tekster
- gå i dialog om grundlæggende grammatik herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstilling
- følge en skabelon for analysearbejde
- kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om faglige og almene emner
- indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
- skelne mellem og vælge passende sprogbrug til forskellige situationer
- gennemføre analyserende arbejde med støtte
- præsentere resultater af eget skriftligt arbejde herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
- anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
- læse og identificere forskellige teksters genretræk
- anvende enkle modeltekster og skrive i refererende, beskrivende og fortællende genrer
- udføre enkle skriveopgaver som omhandler egen praksis.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring opøvelse af danskfaglige færdigheder
- deltage aktivt i faglige problemstillinger og analyser
- forklare enkle tekster herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
- arbejde mundtligt med enkle analysemodeller med støtte
- forstå enkle tekststrukturer
- læse enkle nutidige fiktionstekster, enkle praksisrettede sagtekster og multimodale tekster med fokus på fakta
- anvende it til kommunikation, elementær informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion
- skrive refererende, beskrivende og fortællende tekster ved hjælp af modeltekster
- arbejde med logbog.
E-niveau
Eleven har viden om:
- grammatiske begreber herunder kohærens, kohæsion og tegnsætning
- grundlæggende analysemodeller og deres anvendelsesområder inden for beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
- faglig tænkning til at identificere forskellige genrer
- hensigtsmæssig mundtlig kommunikation tilpasset forskellige sammenhænge
- udtale, artikulation, intonation og prosodi
- præsentation af fagligt arbejde
- informationssøgning ved hjælp af relevante læsestrategier
- teksters opbygning, form og indhold.
Eleven har færdigheder i at:
- udvælge og anvende relevante modeltekster for danskfagligt arbejde
- udvælge og anvende relevante strategier for mundtligt og skriftligt arbejde
- kunne korrigere for opståede sproglige fejl
- kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om både faglige, almene og aktuelle emner
- indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
- præsentere resultater af danskfagligt arbejde
- kunne beskrive og argumentere for eget udført arbejde
- lytte med opmærksomhed og forståelse
- anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
- udvælge og anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
- udføre skriveopgaver i forskellige genrer med vægt på kohærens og kohæsion
- udføre skriveopgaver i referende, beskrivende og argumenterende genrer.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring forskellige analysemodeller til at identificere og arbejde med forskellige genrer
- skrive og tale om faglige problemstillinger
- kende og anvende kommunikationsmodeller
- deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og analyser
- præsentere med fokus på kommunikation og kritisk stillingtagen til eget arbejde
- anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
- udvælge og selvstændigt arbejde med fokus på kohærens og kohæsion
- skrive refererende, beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
- udtrykke holdninger og følelser med nogen grad af præcision med hensyn til sprog og indhold
- anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler til informationssøgning.
D-niveau
Eleven har viden om:
- korrekt anvendelse af grammatiske begreber
- at vælge og anvende danskfaglig viden til at redegøre for, analysere, fortolke og perspektivere tekster i forskellige genrer
- målgrupper/modtagerbevidsthed
- udtale, fluency og sproglig korrekthed
- præsentation, diskussion og argumentation
- at anvende og forklare relevante læsestrategier
- informationssøgning
- at udvælge og anvende skrivemodeller i fortællende, analyserende og argumenterende genrer
- citatteknik og kildeangivelse.
Eleven har færdigheder i at:
- kunne vurdere behov for sproglig korrekthed
- bidrage konstruktivt i gruppearbejde omkring danskfagligt arbejde
- præsentere og diskutere mundtligt og skriftligt arbejde
- kunne udtrykke sig nuanceret og med sproglig præcision og variation om både faglige, almene og aktuelle emner
- kunne anvende relevante læsestrategier til at læse sikkert med forståelse, indlevelse og kritisk sans
- læse forskellige genrer med henblik på at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere
- identificere forskellige målgrupper/modtagerbevidsthed
- kunne anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler
- skrive og vurdere mere nuancerede analyserende og argumenterende tekster i en sociokulturel kontekst
- citere og angive kilder.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring analysearbejde og vurdering af sproglig korrekthed
- arbejde danskfagligt med at identificere, fortolke, analysere og perspektivere tekster i genrerne prosa, lyrik, billeder, medier og sagprosa
- deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og samarbejde om faglige, almene og aktuelle emner
- præsentere systematisk og kritisk tage stilling til eget arbejde
- lytte med opmærksomhed og forståelse og være i stand til at indgå i samtale, diskussion og debat
- bedømme og udføre korrekturlæsning på eget arbejde
- anvende kommunikationsmodeller kritisk
- benytte kildeangivelse og kritisk informationssøgning.
Engelsk
G-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- grundlæggende regler for sproglig præcision
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande på grundlæggende niveau.
Eleven har færdigheder i at:
- genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer på grundlæggende niveau
- deltage i og forstå hovedindholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
- udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog
- læse og forstå hovedindholdet af tekster inden for kendte og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
- skrive korte tekster af dagligdags og praksisrettet karakter i et enkelt og forståeligt sprog
- udtrykke sig med tydelig og forståelig udtale
- anvende et afgrænset ordforråd inden for kendte emner
- anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale
- bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt på grundlæggende niveau.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i relevante kontekster
- referere og præsentere hovedindholdet af tekster i et enkelt sprog inden for almene og prak-sisrettede emner
- referere og præsentere et forberedt stofområde i et enkelt sprog
- udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt på et grundlæggende niveau
- anvende it til informationssøgning og kommunikation på et grundlæggende niveau og med begyndende kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage i peer-respons
- opnå og anvende viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer på et grundlæggende niveau.
E-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- væsentlige regler for sproglig præcision
- enkle teksters opbygning
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for almene emner.
Eleven har færdigheder i at:
- genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med nogen rutine
- deltage i og forstå indholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner
- udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog med en vis præcision
- læse og forstå indholdet af tekster inden for kendte og praksis-rettede emner
- udtrykke sig skriftligt med en vis grad af præcision i et sammenhængende sprog tilpasset emner og kontekster
- udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
- anvende et relevant ordforråd
- anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale med en vis præcision
- bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforråd ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med nogen rutine.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i almene kontekster
- redegøre for og forklare indholdet af tekster inden for almene og praksisrettede emner
- redegøre for et forberedt stofområde
- kommentere og udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt
- anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med nogen rutine og med nogen kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt i peer-respons
- opnå, anvende og redegøre for viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.
D-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- regler for sproglig præcision
- forskellige teksters opbygning
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for varierede emner.
Eleven har færdigheder i at:
- kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med rutine og præcision
- deltage i samtaler og forstå indholdet af talt engelsk om alsidige emner
- udtrykke sig mundtligt i et sammenhængende og præcist sprog
- læse og redegøre for indholdet af tekster inden for alsidige emner
- udtrykke sig skriftligt med præcision i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige emner, genrer og kontekster
- udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
- anvende et alsidigt ordforråd
- anvende grammatiske regler i skrift og tale med præcision
- anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med rutine og præcision.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i alsidige kontekster
- redegøre for, forklare og uddybe indholdet af tekster inden for alsidige emner.
- redegøre for, forklare og uddybe et forberedt stofområde
- diskutere og argumentere mundtligt og skriftligt
- anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med rutine og kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt og selvstændigt i peer-respons
- opnå, anvende, redegøre for og perspektivere viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.
Identitet og medborgerskab
G-niveau
Eleven har viden om:
- centrale begreber fra de inkluderede fagområder
- forskellige livsopfattelser og deres betydning for den enkelte samt for fællesskabet i et historisk perspektiv
- faktorer der påvirker menneskers sundhed, normer og adfærd
- sprog og kommunikations betydning for identitet og fællesskab
- civilsamfund, frivillighed og nye typer af frivillighed
- rettigheder og kulturmøder i et lokalt og globalt perspektiv
- centrale etiske problemstillinger
- Ligestilling
- faktorer, der påvirker identitetsdannelsen i det moderne samfund.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
- redegøre for egne og andres synspunkter samt indgå i debat om historiske og aktuelle emner
- udvise hensigtsmæssig adfærd i den digitale verden
- deltage i faglige diskussioner inden for de inkluderede fagområder
- identificere og redegøre for etiske dilemmaer fra dagligdagen
- kunne indgå i fællesskaber
- kunne demonstrere håndtering af dagligdagens konflikter og dilemmaer.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde selvstændigt med centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
- forholde sig til fagligt relevante problemstillinger
- forholde sig til betydningen af egen sundhed og mental trivsel i forhold til videre uddannelse og arbejde
- forklare civilsamfundets rolle i samfundet og relatere det til nye typer af frivillighed
- forholde sig til sin egen rolle som aktiv medborger og relatere dette til grundlæggende samfundsmæssige rettigheder
- behandle emner og problemstillinger fra forskellige perspektiver på baggrund af de inkluderede fagområder
- arbejde med etiske dilemmaer fra dagligdagen
- forholde sig til kulturel diversitet i et lokalt og globalt perspektiv.
Matematik
G-Niveau
Eleven har viden om:
- matematiske begreber og enkle modeller
- matematik i forbindelse medpraktiske problemstillinger
- fagets sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- kunne genkende enkle matematiske problemer i praktiske situationer
- anvende tal og symboler der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme enkle formeludtryk
- forklare anvendte matematiske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende matematik
- anvende hjælpemidler.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- forklare enkle matematiske metode
- selvstændigt arbejde med matematiske problemer
- præsentere resultater
- anvende matematisk viden ved stillingtagen til enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- samarbejde med andre om brug af matematiske metoder
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
E-Niveau
Eleven har viden om:
- matematiske begreber og modeller
- matematisk formalisering af praktiske problemer
- korrekt anvendelse af fagets sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af enkle og sammenhængende problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- kunne genkende enkle og sammenhængende matematiske problemer i praktiske situationer
- anvende tal og symboler, der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme enkle formeludtryk
- forklare anvendte matematiske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende matematik
- formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved anvendelse af matematisk symbolsprog og hverdagssprog
- vælge og anvende relevante hjælpemidler.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og arbejde med mere komplekse matematiske problemer af praktisk karakter
- udvælge og arbejde selvstændigt med forskellige matematiske metoder
- præsentere og kritisk tage stilling til resultater
- anvende korrekt matematisk sprog til at forklare problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- samarbejde med andre om udvælgelse og anvendelse af forskellige metoder til løsning af matematiske problemer
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
D-Niveau
Eleven har viden om:
- udvælgelse af relevante matematiske begreber og modeller
- at anvende og forklare matematiske metoder
- forklare valg af metode til løsning af praktiske problemer
- korrekt og præcis anvendelse af fagets sprog
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af problemer og undersøgelse af spørgsmål fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet. Herunder opstilling, afgrænsning og løsning af problemet samt fortolkning af det fremkomne resultat
- anvende symboler og tal der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme formeludtryk
- forstå og anvende matematiske begreber, tankegang og metoder, samt vælge og gøre rede for forskellige repræsentationer af det samme matematiske stof
- formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved anvendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssprog
- vælge og anvende relevante hjælpemidler
- udføre og forholde sig til eget og andres ræsonnement.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med matematiske problemer
- kritisk udvælge og selvstændigt arbejde med forskellige matematiske metoder
- korrekt præsentere og kritisk tage stilling til resultater
- anvende matematisk viden til at forklare og tage selvstændig stilling til problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet.
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
Naturfag
G-Niveau
Eleven har viden om:
- enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- fagets fagsprog
- fagets arbejdsmetode
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende enkle naturfaglige modeller
- beskrive enkle naturfaglige begreber
- demonstrere kendskab til naturfaglige problemstillinger
- anvende fagets fagsprog både i tekst og tale
- under vejledning at gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende enkle naturfaglige modeller til at forklare problemstillinger med naturfagligt indhold
- selvstændigt og i samarbejde med andre foreslå/opstille enkle former for praktisk arbejde og undersøgelser
- præsentere praktisk arbejde og undersøgelse
- forholde sig nysgerrigt til naturfaglige fænomener og konsekvenser heraf.
E-Niveau
Eleven har viden om:
- naturfaglige begreber og modeller
- naturfaglige problemstillinger omkring menneskets resurseforbrug
- fagets arbejdsmetode
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser forklare videnskabelige problemstillinger, begreber og modeller
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle enkle naturfaglige teorier
- gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende naturfaglige arbejdsmetoder til undersøgelse af og forklaring på naturfaglige problemstillinger
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser diskutere enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- finde og redegøre for relaterede naturfaglige problemstillinger
- reflektere over resultater af praktisk arbejde og undersøgelser.
D-Niveau
Eleven har viden om:
- naturfaglige begreber og mere komplekse modeller
- mere komplekse naturfaglige problemstillinger,
- forskellige former for praktisk arbejde og undersøgelsesmetoder
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- selvstændigt gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser
- anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser redegøre for mere komplekse problemstillinger
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle mere komplekse naturfaglige teorier
- gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende naturfaglig viden til at
- vurdere resultater af praktisk arbejde og undersøgelser
- anvende naturfaglig viden til at
- vurdere og perspektivere naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- anvende naturfaglig viden til at diskutere samfundsmæssige problemstillinger med naturfagligt indhold
- overføre viden fra et naturfagligt område til et andet.
PASE (privatøkonomi, arbejdspladslære, samarbejdslære og erhvervslære)
G-niveau
Eleven har viden om:
- indholdet på en lønseddel
- pension
- personskat, herunder baggrunden for opkrævning af skat
- forskudsopgørelse, årsopgørelse, bestilling af skattekort
- forbrugslån, herunder renter, ÅOP og gældsmæssige faldgruber
- forskellige typer af forsikringer
- økonomi omkring boligforhold
- økonomi- og gældsrådgivning
- simple kommunikationsmodeller og konflikthåndteringsværktøjer
- betydningen af mødetid, tiltaleform, omgangstone, personlig hygiejne og personlig fremtræden
- egen indflydelse på arbejdspladskulturen
- rettigheder og pligter i forhold til ansættelsesforhold
- hvor man kan søge information om en given problemstilling.
Eleven har færdigheder i at:
- opstille og forstå eget budget samt strategier til at overholde det i hverdagen
- håndtere impulsiv og socialbetinget forbrugsadfærd
- disponere og træffe valg om forskellige låntyper og økonomiske faldgruber
- modtage, forstå og udføre en anvist opgave
- eleven skal kunne arbejde selvstændigt og sammen med andre.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- træffe hensigtsmæssige valg i forhold til egen økonomi
- forholde sig til egen rolle og indsats i et samarbejde
- forstå, hvad der bidrager til en inkluderende arbejdspladskultur og anvende den viden i samarbejde
- præsentere opgaver mundtligt, samt redegøre for egen læring.
Samfundsfag
G-niveau
Eleven har viden om:
- demokrati som politisk styreform
- den danske velfærdsmodel
- samfundsøkonomi herunder grundlæggende produktionsformer
- ressourcer og forbrug
- socialisering, sociale og aktuelle samfundsfaglige problemstillinger lokalt, nationalt og globalt
- grundlæggende undersøgelsesmetoder og fagets sprog
- mediers betydning for samfundsdebatten.
Eleven har færdigheder i at:
- redegøre for hovedlinjerne i det danske demokratiske system
- beskrive sin rolle som forbruger og forklare den danske økonomi på et basalt niveau
- redegøre for socialiserings-processer og identitetsdannelse
- redegøre for sociale og kulturelle forskelle i Danmark
- foretage enkle informationssøgninger og undersøgelser om samfundsfaglige forhold.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde med samfundsfaglige problemstillinger
- deltage i diskussioner om samfundsfaglige forhold
- forholde sig til samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forklare sin rolle som medborger i det danske samfund på et grundlæggende niveau
- forholde sig til sit eget forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
- arbejde selvstændigt med og forklare enkle samfundsfaglige problemstillinger
- samarbejde og indgå i dialog om simple samfundsfaglige projekter og egne undersøgelser.
E-niveau
Eleven har viden om:
- demokratiopfattelser, politisk deltagelse og processer
- politiske systemer, partier, magtformer og beslutningsprocesser
- typer af velfærdsmodeller
- samfundsfagsøkonomi, ressourceanvendelse og forbrug og miljø
- arbejdsmarkedet, arbejdsmiljø og den danske model
- socialisering herunder mønstre og processer
- væsentlige internationale og globale problemstillinger herunder elementer af EU-samarbejdet
- mediernes betydning for den politiske dagsorden og beslutninger
- samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- formidle grundlæggende samfundsfaglig viden
- diskutere aktuelle politiske, samfundsfaglige og internationale problemstillinger
- diskutere velfærdsproblematikker
- redegøre for enkle mekanismer i samfundsøkonomien
- redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
- forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
- under vejledning, søge og udvælge nyheder og vurdere kilders troværdighed.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
- diskutere udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forholde sig til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
- anvende samfundsfagligt sprog, begreber og viden til at forklare samfundsfaglige problemstillinger
- forklare forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
- forholde sig kritisk til medier og samfundsdebat
- udvælge og arbejde med forskellige undersøgelsesmetoder selvstændigt og i samarbejde med andre.
D-niveau
Eleven har viden om:
- det politiske og økonomiske system, demokratiske processer og beslutninger i Danmark
- velfærdsmodeller og velfærdssamfundets forandringer
- arbejdsmarkedets organisering herunder den danske model
- socialisering herunder mønstre og processer
- internationale forholds betydning for Danmarks handlemuligheder
- om mediernes betydning for den politiske proces
- samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- diskutere aktuelle politiske og samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig til det politiske system i Danmark
- indhente viden om samfundsfaglige forhold fra forskellige medier og forholde sig kritisk til disse
- redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
- forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
- diskutere eksempler på samfundsøkonomiske forhold, herunder sammenhængen mellem samfundets økonomi og internationale udvikling,
- på et grundlæggende niveau, forholde sig til udvikling i internationale forhold.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
- deltage aktivt i diskussioner om udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
- tage selvstændig stilling til samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forholde sig kritisk til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
- vurdere medier og deres formidling af nyheder kritisk
- samarbejde med andre omkring forskellige undersøgelsesmetoder og vurderinger af processer og resultater
- indsamle data og foretage kritisk analyse af resultaterne på et grundlæggende metodisk niveau.
Teknologiforståelse
G-niveau
Eleven har viden om:
- grundlæggende it-faglige begreber, sprog og implikationer
- it’s grundlæggende egenskaber, principper og betydning i samfundet
- praktiske og dagligdags problemstillinger, der håndteres eller løses via it
- prototyper og designprocesser
- simple algoritmer og programmering.
Eleven har færdigheder i at:
- udføre enkle søgninger og sorteringer af data
- undersøge og afgrænse it-specifikke emner efter vejledning
- organisere og præsentere data, samt resultater i en it-baseret portfolio-struktur
- undersøge digitale løsninger på praktiske problemer
- identificere etiske problemstillinger i anvendelsen af digitale teknologier
- deltage i digitale fællesskaber i arbejdet med faglige problemstillinger
- anvende og tilrette programmerede teknologier.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde selvstændigt og i grupper med enkle undersøgelser af it-faglig karakter
- tilrettelægge, designe og programmere enkle digitale produkter
- handle med dømmekraft i situationer, der handler om it-sikkerhed såvel som etiske aspekter i anvendelsen af digitale teknologier og data
- behandle problemstillinger fra praksis it-fagligt og sammenfatte resultaterne heraf
- forholde sig til digitale teknologiers konsekvenser for individ, fællesskab og samfund
- udvise et personligt og reflekteret engagement, der fremmer egen motivation og lyst til læring.
Eleven har viden om:
- værktøjer og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsproget, der hører til produktionen inden for det relevante beskæftigelsesområde
- vigtigheden om brugen af personlige værnemidler
- ergonomi
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen og ved brug af maskiner og værktøj
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- arbejdsmiljørepræsentantens opgaver og kompetencer.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse og valg af materialer til bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
- anvendelse og valg af håndværktøjer og maskiner
- udførelse af lettere bygge-, anlægs-, service- og produktionsopgaver
- forståelse i sikkerhedsmæssig korrekt brug af de mest almindelige værktøjer og maskiner
- tegningsforståelse, udregning af målestok m.m
- overholdelse af sikkerhedskrav, brug af personlige værnemidler og ergonomisk korrekt udførelse af
- arbejdet
- at kunne udføre et sikkerhedstjek af de ved arbejdsopgaven anvendte værktøjer og maskiner
- anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere på et værksted eller anden lokation
- forstå processer og planlægge i forhold til en stillet opgave
- udføre egenkontrol
- gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn, herunder affaldshåndtering, kildesortering og korrekt bortskaffelse af
- affald og kemikalier
- vurdere og udføre en sikkerhedsmæssig forsvarlig udførelse og indretning af arbejdsstedet
- tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel på arbejdspladsen
- evne at løse en konflikt med relevant modpart på en hensigtsmæssig måde
- evne at tage lederskab eller følgeskab i produktionssammenhænge
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- kundegrupper, varegrupper og butiksindretning
- fagsprog og kommunikation, der hører til handel og kundeservice
- virksomhedens omverden
- målgrupper og dertilhørende analyseredskaber
- butiksøkonomi/ intro til erhvervsøkonomi
- innovation og iværksætteri
- betydningen af personlig fremtræden, kropssprog og mundtlig kommunikation i salg eller kundeservice
- virksomhedens kommunikation internt og eksternt
- gældende lovgivning for området
- teorierne om opbygning af hotspots, stande og vinduer
- arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice
- de forskellige arbejdsopgaver der indgår i udvikling, planlægning og afvikling af events/oplevelser, der understøtter en handelssituation
- forskellige e-handelsplatforme og markedsføring
- normer og kulturer inden for fagområdet
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- muligheder og rettigheder på arbejdsmarkedet
- administrative opgaver
- et salgs forskellige faser
Eleven har færdigheder i:
- personligt salg, herunder e-handel
- kundeservice, i forbindelse med administration
- arbejdsopgaver, som hører til handel og service
- anvendelse af redskaber og software som benyttes i fagområdet
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af (simple) markedsføringsmæssige metoder og fremstillingsformer
- anvendelse af principperne for salg eller rådgivning, herunder personligt salg eller rådgivning af kunder
- udarbejdelse og gennemførelse af en præsentation
- anvendelse af relevant fagsprog
- anvendelse af forskellige analysemodeller der opkvalificerer elevernes arbejde indenfor handel og kundeservice
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere kundens behov
- gennemføre arbejdsopgaver inden for handel og kundeservice alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og salg/service
- sikre miljømæssige hensyn
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- arbejde problemløsende, praktisk og innovativt
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- den aktuelle produktions anvendte materialers egenskaber og anvendelse
- design
- fagsprog, der hører til faget
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- normer og kultur/omgangstone
- sikkerhedsforanstaltninger i værkstedet
- krav til personlig fremtræden
- innovation
- kommunikation og kundekontakt.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende materialer i produktionen
- anvende og bruge maskiner
- tildanne materialer (opskære, klippe og afkorte)
- bruge sammenføjningsteknikker (sy, lime, nitte, svejse, bolte mv.)
- overholde sikkerhedskrav og løfteteknikker
- holde orden og renholdelse af maskiner, værktøj, værksted og andet anvendt grej eller lokaler, der er anvendt i forbindelse med aktiviteterne på holdet
- vedligeholde og lave simple reparationer af maskiner og andet værktøj
- anvende digitale maskiner og software
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i værkstedet
- kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav, standarter, og tolerancekrav
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet
- opfylde krav til lovbestemte certifikater, som f.eks. paragraf 17 miljøkursus i forbindelse med svejsning og termisk skæring
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- normer og kulturer inden for fagområdet
- biologiske og økologiske sammenhænge
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den reelle produktion og/eller tjenesteydelser
- sikkerhedsforanstaltninger
- råvarer og materialers egenskaber og anvendelse
- maskiners, redskabers og anlægs egenskaber og anvendelse
- miljømæssige hensyn
- rettigheder, uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet
- aflæsning af det levende, så som trivsel, adfærd, udvikling, udseende og æstetik.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse af råvarer og materialer inden for fagområdet
- anvendelse af redskaber og maskiner
- arbejdsopgaver inden for den aktuelle produktion og/eller tjenesteydelse
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre /lave egenkontrol
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- problemløse og innovativt bidrage til valg af opgaveløsning
- risikovurdere og træffe nødvendige valg i den aktuelle opgave
- deltage i søgning af praktikplads eller beskæftigelse, målrettet den ønskede branche
- evaluere egen opgaveløsning
- udvise ansvar for, og håndtere det levende på en respektfuld og hensigtsmæssig måde.
Eleven har viden om:
- udstyr og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- fagområdets historiske baggrund
- mediers grundlæggende virkemidler
- kendskab til beslægtede fagområder
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende udstyr og materialer i relation til fagområdet
- anvende øvrigt udstyr og maskiner
- praktisk udøve discipliner og arbejdsprocesser indenfor fagområdet
- anvende digitale maskiner og software
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
- kontakte og kommunikere med samarbejdspartnere og kunder
- ordne og renholde udstyr og maskiner, værksted og andet anvendt grej samt lokaler der er anvendt i
- forbindelse med aktiviteterne på holdet
- vedligeholde og udføre simple reparationer af maskiner og andet udstyr
- overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i værkstedet
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
- kvalitetssikre ud fra fagets almindeligt anerkendte kvalitetskrav og standarder
- sikre miljømæssige hensyn
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche
- medvirke til samarbejde og trivsel på værkstedet i forbindelse med planlægning og produktion mv.
Eleven har viden om:
- ernæring og kost til forskellige målgrupper
- forskellige typer af råvarer samt deres egenskaber og anvendelse
- kvalitetskrav og standarder i forhold til konkrete produktioner og kendskab til virksomheds egenkontrol
- service og værtskab
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen, herunder sikker arbejdspraksis
- sensorisk kvalitet og æstetik
- informationssøgning
- normer og kulturer inden for fagområdet
- bæredygtighed
- sundhedsfremme
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende og bruge forskellige typer råvarer og materialer til fødevareproduktion
- arbejde ergonomisk
- arbejde efter hygiejnestandarderne
- anvende køkkenredskaber og -maskiner
- producere forskellige typer fødevarer
- overholde sikkerhedskrav
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere på værkstedet
- foretage kvalitetssikring af proces og produkt
- foretage sikring af miljømæssige hensyn
- formindske madspild og kreativt anvende restvarer
- affaldssortere
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt efter kompetencesvarende anvisning
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge produktionsejerskab
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- materialers egenskaber, anvendelse og genanvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- cirkulær økonomi
- naturens kredsløb
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- håndtering og kendskab til materialer inden for miljø og genbrug
- anvendelse og kendskab til genbrugsmaterialer med udgangspunkt i bæredygtighed og miljø
- anvendelse af forskellige maskiner samt håndværktøj
- produktion af bæredygtige produkter eller løsninger/formidling
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere
- gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn
- have medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- maskiner og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- eleven har viden om sikkerhedsdatablade
- eleven har viden om APB (Arbejdsplads brugsvejledning)
- eleven har viden om miljø håndtering af kemi produkter
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende maskiner og materialer til produktionen
- anvende områdets værktøj
- overholde sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvende områdets IT udstyr
- anvende områdets måleudstyr
- anvende områdets hjælpeudstyr
- anvenderelevant fagsprog i den faglige dokumentation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og producere i et værksted
- gennemføre arbejdsopgaver alene i eller i samarbejde
- kvalitetssikre proces og produkt
- sikre miljømæssige hensyn
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- det praktiske og tekniske inden for den enkelte kunstform
- hvordan kunstformen iværksættes og markedsføres
- kunstformens virkemidler fx kommunikativt og pædagogisk
- kunstformens historie
- idégenerering
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- at udøve kunstformen, praktisk og teoretisk
- at tilrettelægge en proces og udføre den
- kreative processer og løsninger
- fagsprog og faglig kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- iværksætte og nå et fastsat mål selvstændigt
- håndtere eventuelle udfordringer, som opstår i en proces, professionelt
- samarbejde professionelt og i samspil med andre
- gennemføre selvstændig løsning af en given produktionsopgave/opsætning
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
Eleven har viden om:
- den professionelle omsorgsrolle, herunder tavsheds-, underretnings- og omsorgspligt
- generelle omsorgs- og sundhedsbegreber
- udvalgte psykologiske og pædagogiske begreber
- kommunikation og konflikthåndtering
- grundlæggende hygiejneprincipper
- arbejdsmiljøforhold inden for fagområdet
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- udføre praktiske opgaver og aktiviteter, hvor omsorg, sundhed og pædagogik er i fokus
- kommunikere med målgruppen på en respektfuld og anerkendende måde
- bruge konflikthåndteringsredskaber i praksis
- observere og reflektere over praksis
- anvende relevant fagsprog i den faglige kommunikation
- følge grundlæggende hygiejneprincipper
- bruge sin krop hensigtsmæssigt i udførelsen af aktiviteter.
Eleven har kompetencer i at kunne:
- udvise empati og nærvær i den professionelle kontakt
- situationsbestemme og målrette kommunikationen
- planlægge, udføre og evaluere relevante aktiviteter
- reflektere over egen praksis
- tilpasse personlig hygiejne og fremtræden i forhold til situationen
- tage hensyn til egen og andres sikkerhed i opgaveløsningen.
Eleven har viden om:
- produkter og materialers egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til det faglige område
- sikkerhedsforanstaltninger inden for det faglige område
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til de konkrete opgaver
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i:
- anvendelse af produkter og materialer til service- og transportområdet
- anvendelse af hjælpemidler, redskaber og maskiner
- håndtering, produktion, servicering samt levering af serviceydelser og produkter
- overholdelse af sikkerhedskrav og ergonomisk korrekt udførelse af arbejdet
- anvendelse af relevant fagsprog i den faglige kommunikation.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og gennemføre arbejdsopgaver alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og opgave
- sikre miljømæssige hensyn
- tage medansvar for samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
- bidrage til valg af opgave med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet det ønskede fagområde.
Eleven har viden om:
- kulturproduktion, oplevelse og kreative processer
- arbejdsopgaver, der relaterer til projektforløbets forskellige elementer/dele
- materialer, redskaber og værktøjs egenskaber og anvendelse
- fagsprog, der hører til produktionen
- relevant netværk til understøttelse af produktionen inden for fagområdet
- sikkerhedsforanstaltninger i produktionen
- normer og kulturer inden for fagområdet
- kvalitetskrav og standarder i forhold til den konkrete produktion
- uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområdet.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende materialer til kulturelle produktioner og serviceydelser
- anvende redskaber, værktøj og maskiner
- anvende relevant fagsprog
- anvende netværk til produktion inden for fagområdet
- udføre forskellige opgaver, der relaterer til projektforløbets elementer/dele
- udføre forskellige opgaver i samarbejde med andre
- overholde sikkerhedskrav og korrekt udførelse af arbejdet.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- planlægge og gennemføre produktion inden for turisme, kultur og fritid
- forstå kulturproduktioners forskellige arbejdsprocesser herunder kreative processer
- gennemføre arbejdsopgaver og projektforløb alene eller i samarbejde med andre
- kvalitetssikre proces og produkt
- tage miljømæssige og bæredygtige hensyn
- opbygge, pleje og udvide relevant netværk
- tage medansvar for samarbejde og trivsel i gruppen/på arbejdspladsen
- bidrage til valg af produktion med henblik på at opbygge ejerskab og motivation samt evne til at træffe valg
- søge praktikplads eller beskæftigelse målrettet den ønskede branche.
G-Niveau
Eleven har grundlæggende viden om:
- hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt i forskellige sammenhænge/praksisser
- at sproglige valg er bestemt af situation og hensigt, og at der derfor er forskel på tale-, hybrid- og skriftsprog
- hvordan man præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer
- tekstanalyse
- basal grammatik
- forskelle på tale-, hybrid- og skriftsprog
- teksters opbygning, form og indhold
- basal viden om skriveprocesser.
Eleven har grundlæggende færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- begrunde egne holdninger
- læse tekster flydende med forståelse og overblik
- genkende genretræk
- forholde sig til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
- analysere og diskutere tekster
- anvende sin viden om basal grammatik
- udtrykke sig forståeligt i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster
- gå i dialog om egne skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har grundlæggende kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- lytte aktivt og følge op med spørgsmål
- anvende danskfaglige begreber
- at analysere og diskutere tekster
- at læse for at gøre, dvs. at læse med et specifikt praksisrettet handlingsformål
- anvende sin viden om basal grammatik
- producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
- samle stof og disponere det til en færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til informationssøgning og formidling.
E-niveau
Eleven har alsidig viden om:
- hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt, klart og tilpasset forskellige sammenhænge/praksisser
- hvordan man vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
- hvordan man fokuseret præsenterer resultatet af et fagligt arbejde
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer med hver sine genretræk
- tekstanalyse og brugen af enkle analyseredskaber
- grammatik på anvendelsesniveau
- valg af præcist, forståeligt og passende sprogbrug alt efter kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser på anvendelsesniveau.
Eleven har alsidige færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- argumentere for egne holdninger.
- læse tekster hurtigt og sikkert med kendskab til forskellige læsestrategier
- finde genretræk i forskellige tekster
- forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster
- analysere, fortolke og diskutere tekster
- omsætte sin grammatiske viden til praksis
- udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster af varierende længde
- gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har alsidige kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- deltage aktivt i samtaler og diskussioner og begrunde egne holdninger
- anvende sin danskfaglige viden til at forklare, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
- at analysere, fortolke og diskutere tekster
- bruge kendt grammatik korrekt i sin skrivning
- producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet
- samle relevant stof og disponere det til en færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til kritisk informationssøgning og formidling.
D-Niveau
Eleven har nuanceret viden om:
- hvordan man kommunikerer præcist og varieret i forskellige sammenhænge/praksisser
- hvordan man præcist og forståeligt vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genre
- hvordan man fokuseret præsenterer og går i dialog om resultatet af et fagligt arbejdeargumentationsformer
- forskellige læsestrategier
- forskellige genrer og undergenrer med hver sine genretræk
- tekstanalyse og brugen af analyseredskaber
- grammatik på anvendelses- og analytisk niveau
- valg af sprogbrug, der passer til kommunikationssituation og genreteksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser på anvendelsesniveau.
Eleven har nuancerede færdigheder i at:
- kommunikere forståeligt, klart og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation
- formidle og præsentere egne produktioner selvstændigt og i samarbejde med andre
- lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter
- argumentere for egne holdninger
- læse tekster hurtigt og sikkert
- kunne anvende forskellige læsestrategier
- redegøre for genretræk i forskellige tekster
- forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af teksteranalysere, fortolke og diskutere tekster
- omsætte sin grammatiske viden til praksis
- udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
- producere praksisrettede tekster af varierende længde
- gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter
- anvende it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og formidling.
Eleven har nuancerede kompetencer til at kunne:
- skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster
- deltage aktivt i samtaler og diskussioner og argumentere for egne holdninger
- anvende sin danskfaglige viden til med sikkerhed at forklare, begrunde, diskutere og tage stilling samt til at løse opgaver
- at analysere, diskutere, fortolke og perspektivere tekster
- bruge grammatik reflekteret i sin skrivning
- producere sammenhængende tekster tilpasset formålet
- samle relevant stof og disponere det til en struktureret færdig tekst
- bruge it og multimodale medier til kommunikation, kritisk informationssøgning og målrettet formidling.
G-niveau
Eleven har viden om:
- grammatiske begreber herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstillinger
- sammenhæng mellem genre, indhold og form
- hensigtsmæssig mundtlig kommunikation
- fluency og automatisering herunder udtale og prosodi
- teksters genretræk og kendetegn
- fagtekster og multimodale teksters opbygning, form og indhold
- skriveprocesser, herunder forskel på talesprog og skriftsprog.
Eleven har færdigheder i at:
- gå i dialog om egne tekster
- gå i dialog om grundlæggende grammatik herunder morfemer, bøjningsformer, ordklasser og ordstilling
- følge en skabelon for analysearbejde
- kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om faglige og almene emner
- indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
- skelne mellem og vælge passende sprogbrug til forskellige situationer
- gennemføre analyserende arbejde med støtte
- præsentere resultater af eget skriftligt arbejde herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
- anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
- læse og identificere forskellige teksters genretræk
- anvende enkle modeltekster og skrive i refererende, beskrivende og fortællende genrer
- udføre enkle skriveopgaver som omhandler egen praksis.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring opøvelse af danskfaglige færdigheder
- deltage aktivt i faglige problemstillinger og analyser
- forklare enkle tekster herunder at kunne bruge elementære analysebegreber
- arbejde mundtligt med enkle analysemodeller med støtte
- forstå enkle tekststrukturer
- læse enkle nutidige fiktionstekster, enkle praksisrettede sagtekster og multimodale tekster med fokus på fakta
- anvende it til kommunikation, elementær informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion
- skrive refererende, beskrivende og fortællende tekster ved hjælp af modeltekster
- arbejde med logbog.
E-niveau
Eleven har viden om:
- grammatiske begreber herunder kohærens, kohæsion og tegnsætning
- grundlæggende analysemodeller og deres anvendelsesområder inden for beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
- faglig tænkning til at identificere forskellige genrer
- hensigtsmæssig mundtlig kommunikation tilpasset forskellige sammenhænge
- udtale, artikulation, intonation og prosodi
- præsentation af fagligt arbejde
- informationssøgning ved hjælp af relevante læsestrategier
- teksters opbygning, form og indhold.
Eleven har færdigheder i at:
- udvælge og anvende relevante modeltekster for danskfagligt arbejde
- udvælge og anvende relevante strategier for mundtligt og skriftligt arbejde
- kunne korrigere for opståede sproglige fejl
- kunne udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om både faglige, almene og aktuelle emner
- indgå i gruppearbejde omkring danskfaglige emner
- præsentere resultater af danskfagligt arbejde
- kunne beskrive og argumentere for eget udført arbejde
- lytte med opmærksomhed og forståelse
- anvende læsestrategier til at læse og forstå multimodale og praksisrettede tekster
- udvælge og anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
- udføre skriveopgaver i forskellige genrer med vægt på kohærens og kohæsion
- udføre skriveopgaver i referende, beskrivende og argumenterende genrer.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring forskellige analysemodeller til at identificere og arbejde med forskellige genrer
- skrive og tale om faglige problemstillinger
- kende og anvende kommunikationsmodeller
- deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og analyser
- præsentere med fokus på kommunikation og kritisk stillingtagen til eget arbejde
- anvende relevante læsestrategier ved læsning af fakta, fiktion, billeder og medier
- udvælge og selvstændigt arbejde med fokus på kohærens og kohæsion
- skrive refererende, beskrivende, fortællende og argumenterende genrer
- udtrykke holdninger og følelser med nogen grad af præcision med hensyn til sprog og indhold
- anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler til informationssøgning.
D-niveau
Eleven har viden om:
- korrekt anvendelse af grammatiske begreber
- at vælge og anvende danskfaglig viden til at redegøre for, analysere, fortolke og perspektivere tekster i forskellige genrer
- målgrupper/modtagerbevidsthed
- udtale, fluency og sproglig korrekthed
- præsentation, diskussion og argumentation
- at anvende og forklare relevante læsestrategier
- informationssøgning
- at udvælge og anvende skrivemodeller i fortællende, analyserende og argumenterende genrer
- citatteknik og kildeangivelse.
Eleven har færdigheder i at:
- kunne vurdere behov for sproglig korrekthed
- bidrage konstruktivt i gruppearbejde omkring danskfagligt arbejde
- præsentere og diskutere mundtligt og skriftligt arbejde
- kunne udtrykke sig nuanceret og med sproglig præcision og variation om både faglige, almene og aktuelle emner
- kunne anvende relevante læsestrategier til at læse sikkert med forståelse, indlevelse og kritisk sans
- læse forskellige genrer med henblik på at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere
- identificere forskellige målgrupper/modtagerbevidsthed
- kunne anvende faglige opslagsværk og øvrige hjælpemidler
- skrive og vurdere mere nuancerede analyserende og argumenterende tekster i en sociokulturel kontekst
- citere og angive kilder.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- samarbejde med andre omkring analysearbejde og vurdering af sproglig korrekthed
- arbejde danskfagligt med at identificere, fortolke, analysere og perspektivere tekster i genrerne prosa, lyrik, billeder, medier og sagprosa
- deltage aktivt i teoretiske, praksisrettede og sproglige problemstillinger og samarbejde om faglige, almene og aktuelle emner
- præsentere systematisk og kritisk tage stilling til eget arbejde
- lytte med opmærksomhed og forståelse og være i stand til at indgå i samtale, diskussion og debat
- bedømme og udføre korrekturlæsning på eget arbejde
- anvende kommunikationsmodeller kritisk
- benytte kildeangivelse og kritisk informationssøgning.
G-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- grundlæggende regler for sproglig præcision
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande på grundlæggende niveau.
Eleven har færdigheder i at:
- genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer på grundlæggende niveau
- deltage i og forstå hovedindholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
- udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog
- læse og forstå hovedindholdet af tekster inden for kendte og praksisrettede emner på et grundlæggende niveau
- skrive korte tekster af dagligdags og praksisrettet karakter i et enkelt og forståeligt sprog
- udtrykke sig med tydelig og forståelig udtale
- anvende et afgrænset ordforråd inden for kendte emner
- anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale
- bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt på grundlæggende niveau.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i relevante kontekster
- referere og præsentere hovedindholdet af tekster i et enkelt sprog inden for almene og prak-sisrettede emner
- referere og præsentere et forberedt stofområde i et enkelt sprog
- udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt på et grundlæggende niveau
- anvende it til informationssøgning og kommunikation på et grundlæggende niveau og med begyndende kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage i peer-respons
- opnå og anvende viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer på et grundlæggende niveau.
E-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- væsentlige regler for sproglig præcision
- enkle teksters opbygning
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for almene emner.
Eleven har færdigheder i at:
- genkende og kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med nogen rutine
- deltage i og forstå indholdet i samtaler om kendte almene og praksisrettede emner
- udtrykke sig mundtligt i et enkelt sprog med en vis præcision
- læse og forstå indholdet af tekster inden for kendte og praksis-rettede emner
- udtrykke sig skriftligt med en vis grad af præcision i et sammenhængende sprog tilpasset emner og kontekster
- udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
- anvende et relevant ordforråd
- anvende grundlæggende grammatiske regler i skrift og tale med en vis præcision
- bruge synonymer, omskrivninger og nonverbalt sprog, når ordforråd ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med nogen rutine.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i almene kontekster
- redegøre for og forklare indholdet af tekster inden for almene og praksisrettede emner
- redegøre for et forberedt stofområde
- kommentere og udtrykke holdninger mundtligt og skriftligt
- anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med nogen rutine og med nogen kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt i peer-respons
- opnå, anvende og redegøre for viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.
D-niveau
Eleven har viden om:
- hensigtsmæssige tale-, samtale-, lytte-, læse- og skrivestrategier
- regler for sproglig præcision
- forskellige teksters opbygning
- kulturer og samfundsforhold i engelsktalende lande inden for varierede emner.
Eleven har færdigheder i at:
- kategorisere forskellige teksttyper i genrer samt anvende tekstanalytiske grundbegreber med rutine og præcision
- deltage i samtaler og forstå indholdet af talt engelsk om alsidige emner
- udtrykke sig mundtligt i et sammenhængende og præcist sprog
- læse og redegøre for indholdet af tekster inden for alsidige emner
- udtrykke sig skriftligt med præcision i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige emner, genrer og kontekster
- udtrykke sig med tydelig og præcis udtale
- anvende et alsidigt ordforråd
- anvende grammatiske regler i skrift og tale med præcision
- anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
- anvende fagets hjælpemidler, såsom ordbøger, stavekontrol og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt og med rutine og præcision.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i alsidige kontekster
- redegøre for, forklare og uddybe indholdet af tekster inden for alsidige emner.
- redegøre for, forklare og uddybe et forberedt stofområde
- diskutere og argumentere mundtligt og skriftligt
- anvende it til informationssøgning og kommunikation selvstændigt, med rutine og kritisk sans
- anvende feedback til at forbedre eget produkt og arbejdsproces samt deltage aktivt og selvstændigt i peer-respons
- opnå, anvende, redegøre for og perspektivere viden om adfærd, normer og værdier i udvalgte engelsksprogede kulturer.
G-niveau
Eleven har viden om:
- centrale begreber fra de inkluderede fagområder
- forskellige livsopfattelser og deres betydning for den enkelte samt for fællesskabet i et historisk perspektiv
- faktorer der påvirker menneskers sundhed, normer og adfærd
- sprog og kommunikations betydning for identitet og fællesskab
- civilsamfund, frivillighed og nye typer af frivillighed
- rettigheder og kulturmøder i et lokalt og globalt perspektiv
- centrale etiske problemstillinger
- Ligestilling
- faktorer, der påvirker identitetsdannelsen i det moderne samfund.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
- redegøre for egne og andres synspunkter samt indgå i debat om historiske og aktuelle emner
- udvise hensigtsmæssig adfærd i den digitale verden
- deltage i faglige diskussioner inden for de inkluderede fagområder
- identificere og redegøre for etiske dilemmaer fra dagligdagen
- kunne indgå i fællesskaber
- kunne demonstrere håndtering af dagligdagens konflikter og dilemmaer.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde selvstændigt med centrale ord og begreber inden for de inkluderede fagområder
- forholde sig til fagligt relevante problemstillinger
- forholde sig til betydningen af egen sundhed og mental trivsel i forhold til videre uddannelse og arbejde
- forklare civilsamfundets rolle i samfundet og relatere det til nye typer af frivillighed
- forholde sig til sin egen rolle som aktiv medborger og relatere dette til grundlæggende samfundsmæssige rettigheder
- behandle emner og problemstillinger fra forskellige perspektiver på baggrund af de inkluderede fagområder
- arbejde med etiske dilemmaer fra dagligdagen
- forholde sig til kulturel diversitet i et lokalt og globalt perspektiv.
G-Niveau
Eleven har viden om:
- matematiske begreber og enkle modeller
- matematik i forbindelse medpraktiske problemstillinger
- fagets sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- kunne genkende enkle matematiske problemer i praktiske situationer
- anvende tal og symboler der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme enkle formeludtryk
- forklare anvendte matematiske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende matematik
- anvende hjælpemidler.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- forklare enkle matematiske metode
- selvstændigt arbejde med matematiske problemer
- præsentere resultater
- anvende matematisk viden ved stillingtagen til enkle problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- samarbejde med andre om brug af matematiske metoder
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
E-Niveau
Eleven har viden om:
- matematiske begreber og modeller
- matematisk formalisering af praktiske problemer
- korrekt anvendelse af fagets sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af enkle og sammenhængende problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- kunne genkende enkle og sammenhængende matematiske problemer i praktiske situationer
- anvende tal og symboler, der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme enkle formeludtryk
- forklare anvendte matematiske løsningsmetoder og gøre rede for den tilhørende matematik
- formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved anvendelse af matematisk symbolsprog og hverdagssprog
- vælge og anvende relevante hjælpemidler.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og arbejde med mere komplekse matematiske problemer af praktisk karakter
- udvælge og arbejde selvstændigt med forskellige matematiske metoder
- præsentere og kritisk tage stilling til resultater
- anvende korrekt matematisk sprog til at forklare problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet
- samarbejde med andre om udvælgelse og anvendelse af forskellige metoder til løsning af matematiske problemer
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
D-Niveau
Eleven har viden om:
- udvælgelse af relevante matematiske begreber og modeller
- at anvende og forklare matematiske metoder
- forklare valg af metode til løsning af praktiske problemer
- korrekt og præcis anvendelse af fagets sprog
Eleven har færdigheder i at:
- foretage matematisk modellering til løsning af problemer og undersøgelse af spørgsmål fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet. Herunder opstilling, afgrænsning og løsning af problemet samt fortolkning af det fremkomne resultat
- anvende symboler og tal der repræsenterer kendte forhold, og kunne anvende og omforme formeludtryk
- forstå og anvende matematiske begreber, tankegang og metoder, samt vælge og gøre rede for forskellige repræsentationer af det samme matematiske stof
- formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved anvendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssprog
- vælge og anvende relevante hjælpemidler
- udføre og forholde sig til eget og andres ræsonnement.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med matematiske problemer
- kritisk udvælge og selvstændigt arbejde med forskellige matematiske metoder
- korrekt præsentere og kritisk tage stilling til resultater
- anvende matematisk viden til at forklare og tage selvstændig stilling til problemer fra hverdagslivet, erhvervslivet og samfundslivet.
- engagere sig i matematiske problemer og undersøgelser, så motivation og lyst til læring fremmes.
G-Niveau
Eleven har viden om:
- enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- fagets fagsprog
- fagets arbejdsmetode
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende enkle naturfaglige modeller
- beskrive enkle naturfaglige begreber
- demonstrere kendskab til naturfaglige problemstillinger
- anvende fagets fagsprog både i tekst og tale
- under vejledning at gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende enkle naturfaglige modeller til at forklare problemstillinger med naturfagligt indhold
- selvstændigt og i samarbejde med andre foreslå/opstille enkle former for praktisk arbejde og undersøgelser
- præsentere praktisk arbejde og undersøgelse
- forholde sig nysgerrigt til naturfaglige fænomener og konsekvenser heraf.
E-Niveau
Eleven har viden om:
- naturfaglige begreber og modeller
- naturfaglige problemstillinger omkring menneskets resurseforbrug
- fagets arbejdsmetode
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser forklare videnskabelige problemstillinger, begreber og modeller
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle enkle naturfaglige teorier
- gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende naturfaglige arbejdsmetoder til undersøgelse af og forklaring på naturfaglige problemstillinger
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser diskutere enkle naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- finde og redegøre for relaterede naturfaglige problemstillinger
- reflektere over resultater af praktisk arbejde og undersøgelser.
D-Niveau
Eleven har viden om:
- naturfaglige begreber og mere komplekse modeller
- mere komplekse naturfaglige problemstillinger,
- forskellige former for praktisk arbejde og undersøgelsesmetoder
- fysiske, kemiske eller biologiske forhold i konkrete udvalgte praktiske naturfaglige emner.
Eleven har færdigheder i at:
- selvstændigt gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser
- anvende faget fagsprog korrekt i både tekst og tale
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser redegøre for mere komplekse problemstillinger
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle resultaterne heraf
- ud fra praktisk arbejde og undersøgelser formidle mere komplekse naturfaglige teorier
- gennemføre praktisk arbejde og undersøgelser sikkerhedsmæssigt korrekt.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- anvende naturfaglig viden til at
- vurdere resultater af praktisk arbejde og undersøgelser
- anvende naturfaglig viden til at
- vurdere og perspektivere naturfaglige problemstillinger, begreber og modeller
- anvende naturfaglig viden til at diskutere samfundsmæssige problemstillinger med naturfagligt indhold
- overføre viden fra et naturfagligt område til et andet.
G-niveau
Eleven har viden om:
- indholdet på en lønseddel
- pension
- personskat, herunder baggrunden for opkrævning af skat
- forskudsopgørelse, årsopgørelse, bestilling af skattekort
- forbrugslån, herunder renter, ÅOP og gældsmæssige faldgruber
- forskellige typer af forsikringer
- økonomi omkring boligforhold
- økonomi- og gældsrådgivning
- simple kommunikationsmodeller og konflikthåndteringsværktøjer
- betydningen af mødetid, tiltaleform, omgangstone, personlig hygiejne og personlig fremtræden
- egen indflydelse på arbejdspladskulturen
- rettigheder og pligter i forhold til ansættelsesforhold
- hvor man kan søge information om en given problemstilling.
Eleven har færdigheder i at:
- opstille og forstå eget budget samt strategier til at overholde det i hverdagen
- håndtere impulsiv og socialbetinget forbrugsadfærd
- disponere og træffe valg om forskellige låntyper og økonomiske faldgruber
- modtage, forstå og udføre en anvist opgave
- eleven skal kunne arbejde selvstændigt og sammen med andre.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- træffe hensigtsmæssige valg i forhold til egen økonomi
- forholde sig til egen rolle og indsats i et samarbejde
- forstå, hvad der bidrager til en inkluderende arbejdspladskultur og anvende den viden i samarbejde
- præsentere opgaver mundtligt, samt redegøre for egen læring.
G-niveau
Eleven har viden om:
- demokrati som politisk styreform
- den danske velfærdsmodel
- samfundsøkonomi herunder grundlæggende produktionsformer
- ressourcer og forbrug
- socialisering, sociale og aktuelle samfundsfaglige problemstillinger lokalt, nationalt og globalt
- grundlæggende undersøgelsesmetoder og fagets sprog
- mediers betydning for samfundsdebatten.
Eleven har færdigheder i at:
- redegøre for hovedlinjerne i det danske demokratiske system
- beskrive sin rolle som forbruger og forklare den danske økonomi på et basalt niveau
- redegøre for socialiserings-processer og identitetsdannelse
- redegøre for sociale og kulturelle forskelle i Danmark
- foretage enkle informationssøgninger og undersøgelser om samfundsfaglige forhold.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde med samfundsfaglige problemstillinger
- deltage i diskussioner om samfundsfaglige forhold
- forholde sig til samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forklare sin rolle som medborger i det danske samfund på et grundlæggende niveau
- forholde sig til sit eget forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
- arbejde selvstændigt med og forklare enkle samfundsfaglige problemstillinger
- samarbejde og indgå i dialog om simple samfundsfaglige projekter og egne undersøgelser.
E-niveau
Eleven har viden om:
- demokratiopfattelser, politisk deltagelse og processer
- politiske systemer, partier, magtformer og beslutningsprocesser
- typer af velfærdsmodeller
- samfundsfagsøkonomi, ressourceanvendelse og forbrug og miljø
- arbejdsmarkedet, arbejdsmiljø og den danske model
- socialisering herunder mønstre og processer
- væsentlige internationale og globale problemstillinger herunder elementer af EU-samarbejdet
- mediernes betydning for den politiske dagsorden og beslutninger
- samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- formidle grundlæggende samfundsfaglig viden
- diskutere aktuelle politiske, samfundsfaglige og internationale problemstillinger
- diskutere velfærdsproblematikker
- redegøre for enkle mekanismer i samfundsøkonomien
- redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
- forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
- under vejledning, søge og udvælge nyheder og vurdere kilders troværdighed.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
- diskutere udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forholde sig til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
- anvende samfundsfagligt sprog, begreber og viden til at forklare samfundsfaglige problemstillinger
- forklare forbrug og betydningen i forhold til miljø og bæredygtighed
- forholde sig kritisk til medier og samfundsdebat
- udvælge og arbejde med forskellige undersøgelsesmetoder selvstændigt og i samarbejde med andre.
D-niveau
Eleven har viden om:
- det politiske og økonomiske system, demokratiske processer og beslutninger i Danmark
- velfærdsmodeller og velfærdssamfundets forandringer
- arbejdsmarkedets organisering herunder den danske model
- socialisering herunder mønstre og processer
- internationale forholds betydning for Danmarks handlemuligheder
- om mediernes betydning for den politiske proces
- samfundsfaglige undersøgelsesmetoder og sprog.
Eleven har færdigheder i at:
- diskutere aktuelle politiske og samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig til det politiske system i Danmark
- indhente viden om samfundsfaglige forhold fra forskellige medier og forholde sig kritisk til disse
- redegøre for socialiseringsprocesser og identitetsdannelse
- forstå årsagerne til sociale og kulturelle forskelle og deres betydning for forholdet mellem individ og samfund
- diskutere eksempler på samfundsøkonomiske forhold, herunder sammenhængen mellem samfundets økonomi og internationale udvikling,
- på et grundlæggende niveau, forholde sig til udvikling i internationale forhold.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- identificere og udvælge relevante faglige aktiviteter ved arbejde med samfundsfaglige processer og problemstillinger
- deltage aktivt i diskussioner om udvalgte samfundsfaglige problemstillinger
- tage selvstændig stilling til samfundsfaglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til og diskutere samspillet mellem individ og samfund
- tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- forholde sig kritisk til sin rolle som aktiv medborger i det danske samfund
- vurdere medier og deres formidling af nyheder kritisk
- samarbejde med andre omkring forskellige undersøgelsesmetoder og vurderinger af processer og resultater
- indsamle data og foretage kritisk analyse af resultaterne på et grundlæggende metodisk niveau.
G-niveau
Eleven har viden om:
- grundlæggende it-faglige begreber, sprog og implikationer
- it’s grundlæggende egenskaber, principper og betydning i samfundet
- praktiske og dagligdags problemstillinger, der håndteres eller løses via it
- prototyper og designprocesser
- simple algoritmer og programmering.
Eleven har færdigheder i at:
- udføre enkle søgninger og sorteringer af data
- undersøge og afgrænse it-specifikke emner efter vejledning
- organisere og præsentere data, samt resultater i en it-baseret portfolio-struktur
- undersøge digitale løsninger på praktiske problemer
- identificere etiske problemstillinger i anvendelsen af digitale teknologier
- deltage i digitale fællesskaber i arbejdet med faglige problemstillinger
- anvende og tilrette programmerede teknologier.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- arbejde selvstændigt og i grupper med enkle undersøgelser af it-faglig karakter
- tilrettelægge, designe og programmere enkle digitale produkter
- handle med dømmekraft i situationer, der handler om it-sikkerhed såvel som etiske aspekter i anvendelsen af digitale teknologier og data
- behandle problemstillinger fra praksis it-fagligt og sammenfatte resultaterne heraf
- forholde sig til digitale teknologiers konsekvenser for individ, fællesskab og samfund
- udvise et personligt og reflekteret engagement, der fremmer egen motivation og lyst til læring.