VÆLG FAGLIGT TEMA
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Download skabelon til praktikaftale
VÆLG FAGLIGT TEMA
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
Provide additional feedback
3D-design
Affald
Bilværkstedet
CO2, el og energirigtig
Den digitale butik
Design et værelse
Erhvervstrænings-pakken
Før, under og efter
Fra råvarer til frokost
Fritidsjob
Gårdbesøg
Grafik, design og trykmetoder
Logistik i transportverdenen
Metal og muligheder
Plastik med perspektiv
Robotter og automatisering
Stikprøver og kvalitetskontrol
Tekstiler og design
Det fremgår af lov om forberedende grunduddannelse:
§ 18. Virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomheden. Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken som led i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Praktikaftalen skal endvidere angive, hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal beskæftiges med i praktikperioden. Stk. 3. Institutionen skal synliggøre målene med virksomhedspraktikken for eleven og for virksomheden og følge op på indfrielse af disse.
Af Vejledning om EGU-sporet i FGU fremgår følgende:
Om mål, side 15:
På baggrund af de fastsatte mål skal eleven og den eller de relevante fagprofessionelle arbejde systematisk med forløbsplanen. Lærerne skal bl.a. afholde månedlige evalueringssamtaler med eleven med udgangspunkt i målene i forløbsplanen, jf. FGU-lovens § 35, stk. 3 (retsinformation.dk). Elevens arbejde med dokumentation og redskabet til synliggørelse af progression kan inddrages i disse samtaler. Det er op til institutionen at vælge, hvilket redskab de vil benytte. Det er vigtigt, at der er opmærksomhed på, at progressionen også skal følges, når eleven er i virksomhedspraktik. Det er derfor nødvendigt at aftale med virksomheden, hvordan samarbejdet tilrettelægges, og at der er en fælles forståelse for, hvad eleven skal opnå af kompetencer i praktikperioden
Om almene fag, side 17:
Dansk / dansk som andetsprog og matematik skal indgå i skoleundervisningen, hvis det er nødvendigt for at nå et mål i elevens uddannelsesplan, fx fortsat uddannelse. Desuden bør de elever, der har helt grundlæggende udfordringer i dansk og matematik, få deres læse- og regnekompetencer styrket som led i undervisningen i skoleperioderne. FGU-institutionen skal tilrette sin undervisning, så alle elever får mulighed for at opnå grundlæggende kompetencer i dansk og matematik, jf. indholdsbekendtgørelsens § 1, stk. 4 (retsinformation.dk). Endvidere er PASE et helt naturligt fag i egu-sporet med fagets beskæftigelsesrettede emner. For eguelever, der ønsker at fortsætte i en erhvervsuddannelse, bør det overvejes, om der er overgangskrav til erhvervsuddannelsens hovedforløb, som indeholder fag, som eleven med fordel kan følge og afslutte i FGU. Det kunne fx være engelsk eller naturfag. Skoleforløbene kan indeholde både teoretisk undervisning og værkstedsundervisning, som er relevant for elevens uddannelsesforløb og arbejdsopgaver i virksomheden.


